Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin toukokuussa käyttöönotettua laajakaistayhteyksien nopeutta ja laatua mittaava nettipalvelua on käytetty jo lähes 760 000 kertaa. Mobiilimittauksia on tehty vasta 11 000 kertaa vaikka tarjolla on niihin oma sovelluskin. Selainkäyttöliittymä on edelleen selvästi suosituin.
Traficom kehitti Bittimittari.fi:n kertomaan numerollisen mittaustulosten lisäksi arvion siitä, kuinka hyvin mitattu nettiyhteys vastaa käyttäjän tarpeita. Uuden palvelun tavoitteena on lisätä ymmärrystä laajakaistan toiminnasta.
”Tavoitteenamme on ollut kehittää luotettava ja informatiivinen nettiyhteyden mittaustyökalu, jonka tuloksia kenen tahansa on helppo ymmärtää. Palvelu kertoo muutakin kuin teknisiä tunnuslukuja”, tähdentää päällikkö Joonas Orkola Traficomista.
Bittimittari.fi-palvelu on tehty viraston mukaan osaltaan turvaamassa kuluttajan oikeuksia viestintämarkkinoilla. Palvelu voi esimerkiksi edesauttaa kuluttajaa tekemään valveutuneempia päätöksiä ja myös reklamointiperusteet oman liittymän nopeudesta teleoperaattoreiden kanssa.
”Mikäli palvelun laatu ei vastaa sopimuksessa sovittua, kuluttajalla on mahdollisuus vaatia operaattorilta korjaustoimenpiteitä tai korvausta”, korostaa Bittimittari.fi-palvelun kehityksestä vastaava projektipäällikkö Essi Hytti.
Bittimittari.fi-palvelu toimii selaimella ja älylaitteisiin asennettavalla mobiilisovelluksella. Traficom hyödyntää mittaustuloksia myös verkkojen valvonta- ja seurantatyössään. Mittausten kautta virasto saa nopeuspalvelusta käytännön tietoa suomalaiskäyttäjien käytännön verkkonopeuksista ja -laadusta.
Lisää: bittimittari.fi (LINKKI).
Kuvituskuva: Logitech