Sähköautojen omistajat haluavat lisää latauspisteitä – korttimaksu käyttöön

Täyssähköautojen julkinen latausverkosto ei ole pysynyt autojenmyynnin tahdissa selviää sähköautojen käyttäjien keskuudessa tehdystä ETSI Ratingin tuoreesta kyselystä. Tyytyväisyys latauspisteitä ja operaattoreita kohtaan on laskenut Suomessa viime vuodesta. Lisäksi väki haluaisi maksaa latauksen sovelluksen myös suosituimmilla maksukorteilla. 

Silti pohjoismaiset sähköautojen omistajat ovat suhteellisen tyytyväisiä ajoneuvojensa lataamiseen kuluvaan aikaan, kertoo EPSI Rating Finland selvityksessään. Latausteho, sekä eritoten maksuun liittyvät epäselvyydet tuottavat asiakkaille kuitenkin ongelmia.

”Operaattoreiden väliset erot koskien latauspisteiden maksamisen selkeyttä tekevät toimialalla selkeitä eroja operaattoreiden välille”, kertoo Heidi Laitinen, EPSI Rating Finlandin maajohtaja. Hänen mukaansa käyttäjämäärän kasvun ja latausasemien käytön vahva digipohjaisuuden yhteensovittaminen ei näytä käyneen kitkatta.

Kun EPSI:n tutkimuksessa kysyttiin, mitä maksutapaa lataukseen yleisimmin käytetään, yhtiön sovellus saa noin 50 prosenttia vastauksista. Kun kysymme asiakkailta, mitä maksutapaa he haluaisivat käyttää eri tilanteissa, nousee debit/credit-kortti selkeästi suurimmaksi suosikiksi, kun sen käyttöaste on nyt vain 11 prosenttia.

”Kaikki eivät ole sovellusten parissa kuin kotonaan, ja mikäli lataustapahtuman koetaan hankalaksi ja sen suorittamiseen tarvitaan myös asiakaspalvelun matalan kynnyksen tavoitettavuutta, tilanne ei ole optimaalinen asiakkaalle eikä operaattorille’’, kertoo EPSI:n Heidi Laitinen.

”Myöskään latausaseman latauspisteiden toimintavarmuutta ei tule aliarvioida. Sekä toimintavarmuus, että hinnoittelu nousevat tärkeydessään erittäin korkealle, kun tarkastelemme tärkeimpiä tekijöitä latausoperaattoria valitessa”, lisää Laitinen.

Latausasemien sijainti hyvillä paikoilla sekä latauspisteiden riittävä määrä asemilla korreloivat asiakastyytyväisyyden kanssa kuitenkin lähes yhtä voimakkaasti kuin latausnopeus, latauspisteiden toimivuus taas sitäkin enemmän.  37 prosenttia kertoo EPSI Ratingin selvityksen mukaan suurimpien ongelmien joukkoon sen, että latausasemilla on usein epäkunnossa olevia latauspisteitä, 33 prosenttia puolestaan sen että asemilla on usein jonoa.

Sähköautojen omistajat ovat suhteellisen tyytyväisiä ajoneuvojensa lataamiseen kuluvaan aikaan. Latausnopeus täyttää vastaajien mielestä heidän odotuksensa n. 73:n indeksipisteen arvoisesti, kun 75 on erittäin hyvä taso.  Toisaalta on syytä huomioida 22 prosenttia olevan tyytymättömiä odotustensa täyttämiseen tältä osin. Lukemat ovat kuitenkin viime vuoden tasolla, eikä asiakastyytyväisyyden laskua näin ollen voida paikallistaa ongelmiin latausnopeudessa.

Viime vuoden selkeä voittaja sekä Suomessa että muissa Pohjoismaissa, Tesla, tekee tilaa piikkipaikalle ABC-latauksen tehtyä ainoana operaattorina nousua vuoden aikana. Kärkikaksikon lisäksi toimialan keskitason ylittää K-Lataus, ja rankingin hännille puolestaan jää mainittujen S- ja K-ryhmien operaattorikumppaneiden tuloksista samalla kauas jäävä Lidl. Lidlin tyytyväisyys myös laski vuoden aikana eniten.

Taustaa: PSI Data Collection Services haastatteli tutkimukseen noin 3 000 sähköautojen latauspisteiden käyttäjää Suomesta, Ruotsista ja Norjasta. Haastattelut tehtiin 1.11. – 9.11.2023.

Kuvituskuva: Teslan latausverkosto on laajentunut myös muiden merkkisten sähköautojen lataamiseen.