Rengasvalmistajat ovat tarjonneet jo vuosia erilaisia ilmanpaineiden valvontaratkaisuja, mutta nyt renkaiden ajotietoa tullaan integroimaan tulevaisuudessa entistä laajemmin autojen ja aikanaan myös robottiautojen ohjauksiin. Sama on kehitys myös muilla rengasvalmistajilla.
Las Vegas kulutuselektroniikkamessuilla esillä olivat autonvalmistajien lisäksi myös autoteollisuuden laite- ja piiritoimittajat. Tekoäly- ja uudet anturitekniikat olivat laajalti esillä, joita piirivalmistajien lisäksi demosi esitteli rengasvalmistajista Goodyear.
Yritys kertoi messuilla amerikkalaisen Gatikille toimitettavasta älyratkaisusta, joka on integroitu Gatikin itseohjautuvaan ajojärjestelmään. Käytössä on yrityksen Endurance RSA -renkaat, jossa on käytössä uudenlainen SightLine -anturiratkaisu.
Testeissä saatujen tieolosuhteita ja renkaan kuntoa koskevien tietojen avulla Gatik voi kehittää edelleen itseohjautuvien ajoneuvojensa ohjaimia tarkoilla tiedoilla jäykkyydestä kaarreajossa ja jarrutuksessa, vierintävastuksesta ja renkaan kuormituksesta. Nyt järjestelmä muun muassa pystyy mukautumaan nopeasti ja turvallisesti erilaisiin tieolosuhteisiin, vaikka kuorma-auton massa tai hyötykuorma voivat vaihdella paljonkin toimitusten välillä.
’’Digitalisoimalla tämän yhteyden ja tuottamalla kriittistä tietoa ajoneuvon ohjauksen toimilaitteille voimme auttaa optimoimaan ajoneuvon suorituskyvyn ja turvallisuuden”, sanoi Goodyearin teknologiavastaava Chris Helsel.
Amerikkalainen Gatik suunnittelee ottavansa älyrengasratkaisun käyttöön merkittävässä osassa itseohjautuvaa kalustoaan kaikkialla Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Järjestelmää on testattu laajasti maanteillä hyvin vaihtelevissa ja haastavissa ajo-olosuhteissa.
Goodyear kertoi yhteistyöstään muidenkin yritysten kanssa, kuten ZF, TDK ja hollantilaisen tutkimusorganisaatio TNO:n kanssa. Esimerkiksi TNO:n kanssa yritys on tehnyt yhteistyötä jo vuodesta 2021alkaen, muun muassa uudenlaisten rengastietoisten ABS-ohjainten kehittämisessä.
Goodyear on integroinut uusimmat älyrengastekniikkansa myös saksalaisen ZF:n autojen cubiX-liikkeenhallintaohjelmistoon, joka voi ohjata jarru- ja ohjausjärjestelmiä, ajoneuvon (puoli-) aktiivista iskunvaimennusjärjestelmää sekä muita alustan ja voimansiirtojärjestelmän toimilaitteita.
ZF:n ratkaisu on yhteensopiva useiden erilaisten toimilaitteiden kanssa, kuten iskunvaimenninten, jarrujen tai taka-akselin ohjausjärjestelmän – valmistajaan tai malliin katsomatta. Tämä takaa valmistajille joustavuuden käyttää samaa ohjausalustaa useissa eri mallisarjoissa ilman ylimääräisiä integrointitoimia.
Lisää: Goodyearin Comdex24-tiedotteet älyrengaskehityksestä (LINKKI), Gatik (LINKKI), TNO (LINKKI) ZF (LINKKI) ja TDK (LINKKI).
Kuvituskuva: ZF