Generatiivinen tekoäly avuksi autoihin

Generatiivinen tekoäly kiinnostaa autonvalmistajia entistä enemmän. Volkswagenin perään autotekniikan kehittäjäyritys Bosch kertoi lähtevänsä generatiivisen tekoälyn yhteistyöhön Microsoftin kanssa. Yritys haluaa lisätä tulevaisuudessa generatiivisen tekoälyn käyttöä autonomisen ajamisen turvallisuuslaitteissa.

”Bosch haluaa tuoda tekoälysovellusten uuden ulottuvuuden ajoneuvoihin”, kertoi äsken Boschin hallituksen puheenjohtaja Stefan Hartung yrityksen Berliinissä järjestetyssä Connected World (BCW) -tapahtumassa. Yhteistyön tavoitteena on kehittää järjestelmiä, joissa generatiivisen tekoälyn avulla uudet ajoneuvot oppivat arvioimaan automaattisesti erilaisia tilanteita ja reagoimaan niiden mukaisesti.

Kuva: Bosch

Yritykset  ovat tehneet jo aiemmin yhteistyötä kehittäessään ohjelmistoalustaa autojen ja pilvipalvelun liitettävyyttä varten, mutta nyt mennään entistä syvemmälle autojen ohjaustekniikoihin ja it-ratkaisuihin. Nyt Bosch ja Microsoft odottavat, että generatiivinen tekoäly parantaa ajoneuvon käyttömukavuutta ja kaikkien tienkäyttäjien turvallisuutta.  Tavoitteena on kattava ymmärrys ajoneuvoista aina anturitietoihin asti.

”Microsoft on innokas tutkimaan yhteistyömahdollisuuksia Boschin kanssa, koska se on sitoutunut turvallisempaan tiellä liikkumiseen. Haluamme olla edelläkävijöitä generatiivisen tekoälyn alalla”, sanoo Uli Homann, Microsoftin CVP ja Distinguished Architect.

Useimmat nykyiset kuljettajaa avustavat järjestelmät pystyvät havaitsemaan jo ihmisiä, eläimiä, esineitä ja ajoneuvoja. Lähitulevaisuudessa generatiivinen tekoäly voi auttaa arvioimaan, voiko jokin tilanne johtaa onnettomuuteen. Bosch kertoi hyödyntävänsä jo nyt monilla aloilla generatiivista tekoälyä toimissaan.

Yritys tekee Microsoftin lisäksi yhteistyötä myös muiden kumppaneiden kuten AWS:n ja Googlen kanssa. Bosch-konsernin pääomasijoitusyksikkö Bosch Ventures investoi lisäksi viime vuonna tekoäly-yritys Aleph Alphaan, jonka kanssa kehitetään esimerkiksi puheentunnistusta autojen vikatilanteisiin.

Uudenlainen generatiivinen tekoäly edellyttää valtavia määriä dataa automaattiajamisen järjestelmien ”opettamiseen”, jotta järjestelmät oppivat tekemään parempia johtopäätöksiä. Esimerkiksi ajoneuvon pitää esimerkiksi päätellä, onko tiellä oleva esine muovipussi vai vaurioitunut ajoneuvon osa. Ja tätä tietoa voidaan käyttää joko viestimällä suoraan kuljettajalle – esimerkiksi näyttämällä varoitusmerkkiä – tai ajoneuvo voi käynnistää tarvittavat toimenpiteet kuten jarruttamisen.

Aloituskuva: Boschin seminaarissa esittelemä kuvaus, jota yksikään kuljettaja ei halua nähdä, on kun leikkipallo vierii tielle. On todennäköistä, että pallon perässä tielle juoksee lapsi. Ihmiskuljettajat osaavat arvioida tilanteen vaarallisuuden jo tielle vierivästä pallosta, mutta autojen automaatiojärjestelmien on tultava mukaan lisäämään turvallisuutta.

Lisää: Boschin generativisen tekoälyn tiedotteet (LINKKI) ja Volkswagenin ChatGPT-julkistus CES24-messuilla (LINKKI)  sekä alueen Uusiteknologia.fi:n aiempia uutisia (LINKKI).