Tulevaisuuden sähkölentokoneet ja muut ekologisen lentämisen tekniikat ovat esillä Vantaalla 6.3 järjestettävässä konferenssissa. Konferenssissa on mukana myös eurooppalainen Airbus, jolta kuullaan kokemuksia kuvassa olevan Airbusin EcoPulse-hybridilentokoneen ensilennolta.
Afrikassa avustuslentoja tukeva MAF Suomi -järjestö kokoaa keskiviikkona 6.3. yhdessä Helsingin sähkölentokoneyhdistyksen kanssa kuudennen kansainvälisen ekologisen ja sähköisen lentämisen tapahtuman.
Tulevien sähköisten lentokoneiden huoltokustannusten arvioidaan olevan merkittävästi pienempiä kuin polttomoottoreilla varustetulla nykykalustolla. Nykyisillä sähkön hinnoilla myös energiakustannus on alempi. Moottoreiden äänitaso on myös merkittävästi alhaisempi, mikä voi tarkoittaa, että lentopaikat voivat sijaita aivan asutuksen vieressä.
Viime vuonna esimerkiksi Ruotsin pääministeri Ulf Kristersson tutustui asiaan lentämällä kaksipaikkaisella sähkölentokoneella. Ruotsissa on jo meneillään 30-paikkaisen hybridi-matkustajalentokoneen kehitystyö. Norja on luvannut, että kaikki maan sisäiset lyhyen matkan lennot toteutetaan sähköllä toimivilla lentokoneilla vuoteen 2040 mennessä. Suomessa asia on nyt hallitusohjelmassa ensimmäistä kertaa kirjauksella: edistetään lentoliikenteen sähköistymistä.
Vantaalla 6.3 järjestettävään International Ecological and Electric Aviation Conference -tapahtumaan tulee puhujia esimerkiksi lentokonevalmistaja Airbusilta, Evia Aerolta sekä Finnairilta, Nesteeltä ja Scanwingsiltä, VTT:ltä, Oulun kaupungilta ja Kaakkos-Suomen amkista järjestäjäorganisaatioiden lisäksi. Konferenssin avaa Niina Honkasalo Liikenne-ja viestintäministeriöstä.
Lisää: 6th International Ecological and Electric Aviation Conference, 6.3.2024, Flamingo Vantaa (LINKKI).
Kuva: Airbusin EcoPulse hybridilentokoneen ensilennon ohjaamokuva.