Suomalaisten verkko-ostaminen kutistui runsaat kolme prosenttia viime vuonna. Ostaminen kotimaisista verkkokaupoista pieneni enemmän kuin ulkomailta, mihin vaikutti myös kiinalaisten digikaupan jättien, Temun ja Sheinin uusimmat markkinapanostukset. Voisiko tekoälystä olla apua suomalaiskaupoille?
Kaupan liiton selvityksen mukaan helmikuussa 2024 Temu on noussut jo kävijämääriltään suomalaisten eniten käyttämäksi ulkomaiseksi markkinapaikaksi. Samalla suomalaisten verkko-ostaminen on kutistunut jo toista vuotta peräkkäin. Jotta kotimainen erikoiskauppa pärjäisi kansainvälisessä kilpailussa, sen olisi Kaupan liiton mukaan saatava tukea digitalisaatioon ja esimerkiksi tekoälypohjaisten ratkaisujen käyttöönottoon ja soveltamiseen.
Maailmalla kaupan yritykset hyödyntävät tekoälyä ja koneoppimista jo monipuolisesti. Esimerkiksi Yhdysvalloissa tekoälyyn pohjautuvilla ennakoivilla ostossuosituksilla on jo suuri rooli verkko-ostamisessa. USA:n kaksi suurinta verkkokauppaa, Amazon ja Walmart, käyttävät tekoälyä muun muassa kuljetusreittien optimoinnissa siten, että myös sääennusteet otetaan reittisuunnittelussa huomioon.
Tekoälyä hyödynnetään myös muun muassa palvelumuotoilussa, verkkosivujen sisällön tuottamisessa tai markkinointikampanjoiden suunnittelussa parantamaan verkkokaupan konversioasteita. Varsinkin korkeiden palautusprosenttien kanssa tuskailevat muodin verkkokaupat ympäri maailmaa toivovat avukseen hyvin toimivia virtuaalisia sovituskoppeja, joista alkaakin kertyä jo kokemuksia.
”Erilaisia tekoälyyn pohjautuvia verkkokaupan kehityshankkeita on menossa eri puolilla maailmaa. Meillä pieni, kotimainen erikoiskauppa tarvitsisi kuitenkin tukea, jotta se pysyisi kansainvälisten kilpailijoidensa tahdissa”, huomauttaa Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.
”Esimerkiksi Business Finlandin tukimuotoja pitäisi kehittää siten, että ne kohdistuisivat myös kaupan ja palveluyritysten tuottavuuden kohentamiseen ja soveltavaan kehittämiseen. Kun perusasiat saadaan kuntoon, myös pienillä yrityksillä on mahdollisuus pärjätä kansainvälisessä kilpailussa”, hän jatkaa.
Lisää: Kaupan liiton uusin verkkokauppaselvitys (LINKKI, pdf)
Kuvituskuva: Shutterstock