Sähköautojen julkinen latausinfra kehittyy Traficomin mukaan lupaavasti. Suomessa oli jo viime joulukuussa noin 12 000 sähköautojen latauspistettä. Niistä nopeampia vähintään 150 kW:n latauspisteitä oli noin 1 900 kpl yli 400 asemalla.
Sähkökäyttöisiä henkilö- ja pakettiautoja palveleva latausinfrastruktuuri laajenee vauhdikkaasti, käy ilmi Traficomin laatimasta selvityksestä, samalla kun taloyhtiöt ja yksityiset asentavat kasvavasti omia kotilatauspisteitään.
Lähin julkinen latausasema on saatavilla Traficomin mukaan lähes koko Suomessa 50 kilometrin säteellä, ja kattavuus on parhaalla tasolla Etelä- ja Länsi-Suomessa. Suurta lataustehoa ja nopeaa latausasiointia on tarjolla erityisesti kaupungeissa ja keskeisimpien pääteiden varsilla.
Vuosien 2025-2035 aikana asteittain kiristyvät sitovat tavoitteet edellyttävät kuitenkin merkittävää jakeluinfran lisärakentamista sekä elinkeinoelämän ja viranomaisten yhteistyötä maankäytön, energiaverkkojen ja liikenteen tarpeiden yhteensovittamiseksi.
”Lisärakentamisen tarve aikavälillä 2027-2035 on merkittävä, mutta tavoitetasoon pääseminen näyttää lupaavalta. Suomessa sähkökäyttöisten henkilöautojen markkina ja sitä yhdessä palveleva yksityinen ja julkinen latausinfra ovatkin kehittyneet hyvässä tasapainossa”, arvioi Traficomin erityisasiantuntija Heidi Auvinen.
Kuorma-autojen ja linja-autojen tarpeisiin erikoistuneen julkisen sähkölataus- ja vetytankkausinfrastruktuurin kehitys on käynnistymässä. Suomessa on toistaiseksi ainoastaan yksi julkinen raskaan liikenteen latausasema. Sen sijaan yksityistä latausinfraa on rakennettu jo runsaammin erityisesti linja-autovarikoille, missä ne palvelevat yli 500 sähkökäyttöistä paikallisbussia.
Lisää: Traficomin selvitys sähköautojen latauspisteistä (LINKKI, pdf)
Kuvituskuva: Kempower