Suomalaiset ostivat alkuvuonna aiempaa vähemmän uusinta elektroniikkaa. Markkinatutkija GfK:n tilastojen mukaan kuitenkin suuret urheilutapahtumat innostivat väkeä televisiokaupoille. Samalla kännyköissä edullisemmat mallit kiinnostivat suurta yleisöä jopa kalliimpia luksusmalleja enemmän.
Alkuvuosi oli viihde-elektroniikan osalta haastavaa myös lakkojen takia. Taulutelevisioiden markkina kuitenkin pysyi GfK:n ja Elektroniikan maahantuojien ETKO:n mukaan vaakana, ja varsinkin isojen ruutujen myynti kasvoi. Isojen televisioiden myyntiä voidaan perustella vuoden 2024 suurilla urheilutapahtumilla.
Ihmiset valmistautuvat ETKO:n mukaan erityisesti isoihin urheilujuhliin: jalkapallon EM-kisoihin ja Pariisin olympialaisiin. Kasvua oli sekä 65 tuumaisissa että yli 70 tuumaisissa televisoissa. Ja varmaan myös ensi vuonna antenniverkon lähetysten siirtyminen pelkästään digitaalisiin DVB-T2-lähetyksiin vauhditti televisiokauppaa.
Puhelinmarkkinassa halvempia puhelimien että keskihintaisten puhelimien kysyntä kasvoi alkuvuonna. Monet asiakkaat hankkivat Elektroniikan tukkukauppiaiden mukaan lippulaivamallien sijasta enemmän juuri keskihintaisia malleja. Samalla kännyköiden keskihinta laski alkuvuonna viisi prosenttia 466 eurosta 444 euroon.
Myös erilaisten älykellojen kappalemääräinen myynti kehittyi positiivisesti. Kun muutama vuosi sitten ostettiin vielä paljon älyrannekkeita, mutta nyt ihmiset vaihtavat maahantuojajärjestön mukaan niitä ominaisuuksiltaan monipuolisempiin älykelloihin.
Alkuvuoden myyntitiedot käyvät ilmi GfK:n ja ETKO ry:n tilastoista. ETKO eli elektroniikka- ja kodinkonekaupan yhdistys, joka perustettiin vuosi sitten aiemman maahantuojajärjestö ETK ry:n pohjalle koko kodintekniikan alan toimijat kokovaksi yhdistykseksi. Lisäksi ETKO ry tarjoaa alan markkinatietoa.
Kuvituskuva: Ensi vuonna antenniverkon lähetykset siirtyvät pelkkiin DBT-2-digilähetyksiin, uutinen Uusiteknologia.fi 25.10.2023 (LINKKI) sekä Traficomin sivusto keväällä 2025 toteutettavasta muutoksesta (LINKKI).