Suomen autoala on kevään aikana päivittänyt autokannan käyttövoimaennusteensa. Sen mukaan nykykehityksellä autokannassa on vuonna 2030 hieman alle 800 000 ladattavaa henkilöauto, joista täyssähköisiä noin 500 000.
Sähköistymisen eteneminen on hidastunut tänä vuonna ja kasvaakin autoalan maahantuojien ennusteen mukaan vielä lähivuosina maltillisesti, mutta voisi nopeutua jo vuosikymmenen toisella puolikkaalla.
Hidastumisen taustalla on autoalan mukaan talouden matalasuhdanne ja korkeat korot, jotka vähentävät erityisesti kotitalouksien mahdollisuuksia uusia autojaan. Sen sijaan työsuhdeautojen hankintakannuste nopeuttaa sähköautojen yleistymistä. Niiden verokannuste nopeuttaa autokannan sähköistymistä.
Täyssähköautojen rinnalla ladattavien autojen osuuden henkilöautokannasta arvioidaan vuonna 2030 kasvavan noin 27 prosenttiin kun täyssähköautojen osuus olisi noin 18 prosenttia. Tällä hetkellä käytössä on noin 240 000 ladattavaa henkilöautoa, joista noin 94 000 on täyssähköautoja ja noin 150 000 on ladattavia hybridejä.
Nykyisestä henkilöautokannasta vasta 3,6 prosenttia on täyssähköisiä ja ladattavien hybridien osuus on noin 4,9 prosenttia. Polttomoottoriautoja on autokannassa vielä vuosikymmenten ajan vaikka muutos on kohti sähköautoja.
Suomen henkilöautokannassa on ennusteen mukaan vielä vuonna 2035 noin 1,6 miljoonaa polttomoottoriautoa eli hieman yli puolet olisi bensiini- tai dieselkäyttöisiä. Käyttövoimamurroksen eteneminen vie useita vuosikymmeniä, sillä autokannan kiertoaika on yli 20 vuotta.
Maailmalla pisimmällä autokannan sähköistymiskehityksessä on Norja, jossa täyssähköautojen osuus kannasta oli viime vuoden lopussa jo neljännes. Suomessa vastaava osuus saavuttaisiin ennusteen mukaan vasta 2032.
Lisää: Autoalan päivitetty tiekarttaennuste vuoteen 2040, 21.5.2024 (LINKKI,pdf, 2,8Mt)
Kuvituskuva: Sähköauton lataus Synergi-sovelluksella.