Asiakkuudenhallintajärjestelmiin keskittynyt Salesforce kokosi tiistaina Helsingin Musiikkitalolle yli tuhatpäisen joukon keskustelemaan asiakasdatan ja tekoälyn hyödyntämisestä liiketoiminnassa. Salesforcen World Tour Essentialsissa olivat esillä suomalaisyrityksistä muun muassa Kone, VTT, Finnair ja avaruusyhtiö Iceye.
Suomalaisten yrityspuhujien lisäksi yksi tapahtuman pääpuhujista oli Gartnerilla pitkän uran tehnyt Ed Thompson, joka toimii nykyisin järjestävän tahon eli Salesforcen markkinointistrategina.
Thompson nimesi tekoälyn suurimmaksi teknologiseksi innovaatioksi sitten internetin. Hänen mukaansa monen yrityksen tekoälymatkan hidasteena on kuitenkin data, joka ei ole valmista käytettäväksi tekoälyn polttoaineena.
“Riippuen keneltä kysyt, vain 4–34 prosenttia ammattilaisista uskoo, että heillä on käytössään tekoälylle sopivaa dataa”, Thomson kertoi. Hän ohjeistikin yleisöä olemaan syöttämättä kaikkea dataa tekoälylle ja aloittamaan sen sijaan datasta, joka on varmasti luotettavaa.
Salesforce Suomen maajohtaja Taira Tepponen kertoi, että tapahtuman tavoitteena oli “tuoda esiin konkretiaa ja tosielämän esimerkkejä siitä, miten suomalaisyritykset hyötyvät tekoälystä nyt ja lähitulevaisuudessa.”
Esimerkiksi VTT:n Mikael Back ja Timo Kakkonen nostivat esiin tilaisuudessa kulttuurin merkityksen. Backin mukaan osan tekoälytyökaluista voi omaksua vartissa, eli aina esteenä ei ole teknologian haastavuus. Sen sijaan yrityksissä pitäisi saada aikaan kulttuurin muutos, jotta tekoälyn hyödyt voidaan valjastaa käyttöön.
Musiikkitalossa Salesforcen asiakasyritykset esittelivät myös, mitä konkreettisia hyötyjä tekoälyllä voidaan saada aikaan. Esimerkiksi Finnairin Tiina Vesterinen avasi, miten datan ja automaation avulla voidaan nopeuttaa lentoyhtiön toimintaa. Amy Boreson kertoi puolestaan Thulenin parantaneen asiakaskokemusta AI:n ja automaation avulla ja lähettiyritys Woltin Marja Näsi kertoi Slackin AI-työkalun tehostavan heidän osa-aikaisten työntekijöiden toimintaa, kun he saavat vapaalta palattuaan tekoälyn tekemän yhteenvedon Slack-keskusteluista.