Suoratoiston käyttäjämäärät kasvussa – Yle Areena suosituin Suomessa

Uuden pohjoismaisen tutkimuksen mukaan 86 prosenttia suomalaisista sekä keskimäärin 89 prosenttia pohjoismaisista 12–65-vuotiaista käyttää TV- ja elokuvien suoratoistopalveluita. Suomessa Yle Areena on selvästi suosituin ja maksullisista Nexflix.

Pohjoismaiden suosituin tv-ohjelmien ja elokuvien suoratoistopalvelu on edelleen Netflix, jota tilaa 52 prosenttia kaikista pohjoismaisista vastaajista.   Kahdessa vuodessa laskua on kuitenkin tapahtunut: vuoden 2022 tutkimuksessa Netflixiä käytti vielä 57 prosenttia kaikista vastaajista,  kertoo Teoston, Norjan TONOn ja Tanskan Kodan yhteispohjoismainen Polaris Nordic: Digital Music in the Nordics 2024 -tutkimus

Kaupallisten suoratoistopalveluiden kilpailu on kiihtynyt: toiseksi ja kolmanneksi suosituimmat palvelut Pohjoismaissa ovat Disney+ ja HBO Max (nyk. Max), joita käyttää 27 prosenttia kaikista vastaajista. Netflixiä käyttää Suomessa 42 prosenttia, Maxia 20 prosenttia ja Disney + -palvelua 19 prosenttia suomalaisista.

Julkisen palvelun Yle Areenaa on suurin ja sitä käyttää 54 prosenttia suomalaisista (2022: 37 %). Yle Areena on nostanut myös katsojamääriään Suomessa kahdessa vuodessa 17 prosenttia. Muista maksuttomista kaupallisista kanavista MTV Katsomoa käyttää 24 prosenttia ja Ruutu +:aa 18 prosenttia suomalaisvastaajista.

Pohjoismaissa maksullinen Netflix kilpailee voimakkaasti myös paikallisten julkisten digitaalisten palveluntarjoajien kanssa, joiden palveluita käytti jo 51 prosenttia vastaajista (2022: 45 %) kaikista pohjoismaisista.

Suomalaisia enemmän omaa julkisen palvelun suoratoistopalvelua käytetään vain Tanskassa, jossa 57 prosenttia luottaa Yle Areenaa vastaavan DR TV:n (Danish Broadcasting Corporation) suoratoistopalveluun.  Suomessa Yle Areenan asema on kuitenkin erittäin vahva ellei uusi käyttöön otettu kirjautumissääntö muuta ihmisten suhtautumista palvelun käyttöön.

Pohjoismaalaiset käyttävät TV:n ja elokuvien suoratoistopalveluita keskimäärin 3,1 tuntia päivässä. Vuoden 2022 tutkimuksessa keskimääräinen pohjoismainen katseluaika oli ennätykselliset 3,8 tuntia, mikä saattoi johtua tällöin vielä vallitsevasta korona-ajasta. Suomalaiset kuluttavat tv:n ja elokuvien julkisia ja maksullisia suoratoistopalveluita yhteensä keskimäärin 2,8 tuntia päivässä, mikä on Pohjoismaista selvästi vähiten.

Pohjoismaisten TV:n ja elokuvien kuuntelu- ja katselutottumuksia mittaava tutkimus tehtiin toukokuussa 2024 yhteistyössä Teoston, Tanskan tekijänoikeusjärjestö Kodan ja Norjan TONOn kanssa. Tutkimukseen vastasi 4000 pohjoismaista vastaajaa, joista suomalaisia 1000. Tutkimus tehdään joka toinen vuosi ja sen toteuttaa tutkimusyhtiö YouGov.

Lisää: Polaris Nordic: Digital Music in the Nordics 2024 -tutkimuskooste (LINKKI, pdf)

Kuvituskuva: Philips TV