Uudet akunhallintajärjestelmään perustuvat litiumakut yleistyvät jo venekäytöissä. Amerikkalainen Exide Technologies on tuonut tarjolle uudet Bluetooth-pohjaisella BMS-järjestelmään perustuvat vene- ja vapaa-ajan käyttöön suunnitellut litiumakut sekä niille sopivat varaajat.
Exide Technologyn vene- ja vapaa-ajankäyttöön tarkoitetut Li-ion-akut voidaan ladata lyijyakkuja nopeammin ja niissä on suurempi varauskapasiteetti. Li-ioniakut painavat myös huomattavasti vähemmän kuin perinteiset lyijyakut ja ovat myös huoltovapaita ja pitkäikäisiä. Ne toimivat hyvin vielä kylmässä ja ne toimitaan esiladattuna.
Uusi Exiden vene- ja vapaa-ajan Equipment Li-Ion -sarjan valikoima koostuu kuudesta akusta. Akkujen Battery Management System (BMS) -järjestelmä varmistaa turvallisen toiminnan ja optimoidun suorituskyvyn. Akkujen BMS tarjoaa suojan ylilataukselle, ylipurkaukselle tai yli- ja alijännitteelle tai liian alhaiselle lämpötilalle.
Raja-arvojen ylityksistä BMS lähettää Bluetooth-linkin kautta hälytykset käyttäjän kännykässä toimivaan sovellukseen. Exiden M&L Li-Ion Monitor -mobiilisovellus on saatavilla Applen iOS- ja eri valmistajien Android-laitteille. Sovelluksen kautta voidaan hallita hälytysten lisäksi akun pääparametreja ja suorituskykytasoja.
Exiden uudet vene- ja vapaa-ajan litium-akut kuluttavat energiaa myös silloin, kun akkua ei käytetä. Ja koska akussa on koko ajan energiaa kuluttavaa elektroniikkaa, tämä tarkoittaa, että varastossa olevia akkuja on ladattava säännöllisesti, jotta ne eivät pääse purkautumaan liikaa.
Exiden uusi lepotilatoiminto aktivoituu automaattisesti 30 päivän joutokäynnin jälkeen ja laukaisee erilaisia tapahtumia; akku poistaa käytöstä ei-kriittiset toiminnot, kuten Bluetoothin, mikä vähentää merkittävästi sisäistä virrankulutusta. Lisäksi akun navat on irrotettu elektronisesti akun sisällä, mikä estää turhan purkauksen varastoinnin aikana.
Lepotilassa oleva akku voidaan aktivoida uudelleen lataamalla sitä. Latausta ei tarvita lyhimmillään kuin muutamaa sekunti, mutta käytettävän latauslaitteen on oltava tähän käyttöön sopiva. Akkulaturin on kyettävä lataamaan lähtien 0 V jännitteestä, jotta akku elvytys onnistuneesti. Exide kertoo, että kaikki markkinoilla olevat akkulaturit eivät sovellu Exiden litium-tuotteiden lataamiseen.
Exide tuo tarjolle myös akkuihinsa sopivat varaajat. Niistä kolme uutta on suunniteltu erityisesti yrityksen uusille litium-akuille. Valikoima sisältää kaksi varaajaa 12 voltin litium-akuille, joiden varaamisvirta on enintään 20/30 ampeeria. Lisäksi valikoimassa on yksi 24 voltin laturi, jonka varaamisvirta voi olla 27 ampeeria.
Laturit on suunniteltu litium-akkujen säännölliseen tai kausittaiseen varaukseen ennen niiden asentamista ajoneuvoon tai ennen niiden varastointia talveksi. Exiden vene- ja vapaa-ajan litium-akkujen varaajat mahdollistavat myös suurimman mahdollisen varaustilan (SoC, State of Charge) akkujen asennuksessa ja varastoinnissa ja nollaavat SoC-laskelman BMS:ssä.
Lisää: Exide (LINKKI) ja tuotetiedot akkusarjasta (LINKKI) ja latureista (LINKKI).