Suomalaisen Varjon virtuaalilasit voivat mullistaa eri maiden ilmavoimien koulutuksen. Jo nyt yrityksen tuotteita käytetään laajalti autoteollisuuden lisäksi ilmailualan kehityksessä ja monien Nato-maiden puolustusvoimissa sekä yli 70:ssä ilmailualan ja puolustusteollisuuden koulutusohjelmissa. Lisää vauhtia kehitykseen haetaan uudella 8 miljoonan euron rahoituskierroksella Springvestin kanssa. Myös pörssilistautuminen on suunnitelmissa.
Suomalaisen Varjon virtuaalilasit tehostavat jo nyt ilmailu- ja sotilaskoulutusta eri maissa. Lisäpontta antaa Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA, joka on ensimmäistä kertaa hyväksynyt lentäjäkoulutukseen VR-koulutusratkaisun ja Varjon lasit osana hanketta. Lentosimulaattoreiden toimittajan Loft Dynamicsin kehittämä ja rakentama simulaattori käyttää Varjon ihmissilmän tarkkuuteen perustuvia virtuaalisilmikoita.
Uuden tekniikan avulla amerikkalaiset helikopterilentäjät voivat suorittaa osan tutkinnon harjoituksista virtuaalitodellisuudessa. Aiemmin Varjo ja Loft Dynamics ovat saaneet hyvöksynnän Euroopan lentoturvallisuusviranomaisen eli Varjolla on nyt ainoana toimijana hyväksynnät niin USA:n että EU:n alueelle. Aiemmat ohjaamosimulaatiotkin ovat perinteisesti vaatineet kallista ja raskasta kalustoa näyttöineen ja kupoleineen.
”Kouluttamiseen tarvittavan infrastruktuurin kasvattaminen ei ole kuitenkaan aivan yksinkertaista”, toteaa kansanedustaja, ilmavoimien kenraali evp. Jarmo Lindberg, joka on toiminut Puolustusvoimien komentajana vuosina 2014–2019 ja on myös entinen hävittäjälentäjä. ’’Kalusto saattaa vaatia miljoonien etukäteisinvestointeja. Harjoitusalueita ei myöskään voi noin vain kasvattaa ympäristömääräysten vuoksi. Tarvitaan aivan uudenlaisia teknologisia ratkaisuja’’, Lindberg sanoo.
Sotilaspilottien ilmassa tapahtuva koulutus maksaa kovien alkuinvestointien lisäksi helposti 15 000–20 000 euroa tunnissa koulutettavaa kohden. Yhdysvaltojen ilmavoimat voisi helposti säästää vuosittain peräti 350 miljoonaa dollaria XR-simulaattorien avulla.
Ja siihen Varjo aikoo tuoda yhtiön toimitusjohtaja Timo Toikkasen mukaan oman panoksensa virtuaalisilmikoillaan. Aiemmin silmikoiden puutteita on ollut tarkkuudessa ja todentuntuisuudessa, minkä takia niitä ei ole voitu edes harkita vaikkapa hävittäjälentäjien opetukseen. Sen sijaan Varjon teknologian ytimessä ovat VR- ja XR-lasit, jotka tarkkuudeltaan verrattavissa ihmissilmään.
Varjo valittiin jo viime vuonna myös laitetoimittajaksi Yhdysvaltojen maavoimien suurimpaan koulutusohjelmaan RVCT:hen. Yhtiön laitteita käytetään myös Yhdysvaltain ilmavoimien ja laivaston suurimmassa VTTC-koulutusohjelmassa.
”Teknologiamme on jo mullistanut tekemisen tapoja autoteollisuuden lisäksi lääketieteessä ja jopa astronauttien koulutuksessa. VR ja XR voivat asettaa laadulle, tehokkuudelle ja turvallisuudelle aivan uudet standardit läpi toimialojen”, taustoittaa Varjon toimitusjohtaja Timo Toikkanen.
Autoteollisuuden suurimmista yrityksistä Varjon ratkaisuja käyttää jo 16 alan 20 suurimmasta yrityksestä, kuten Volvo, Volkswagen, BMW, Rivian, Stellantis, Kia Motors ja General Motors. Viime aikoina Varjon asemaa ovat vahvistaneet myös uuden neljännen sukupolven tuotteiden lanseeraus, puolustusteollisuuden kysyntä ja yhteistyö esimerkiksi Foxconnin, Amazonin pilvipalveluiden ja Nvidian kanssa..
Varjo hakee myös lisää vauhtia kasvuun uudella kahdeksan miljoonan euron rahoituskierroksella Springvestin kanssa, jossa suomalaiset yksityissijoittajat voivat sijoittaa yritykseen samoilla ehdoilla kuin Volvo, Lifeline Ventures ja Atomico. Ja lisää panoksia haetaan aikkanaan myös pörssin kautta .
”Varjon pääosakkeenomistajien tavoitteena on valmistautua julkiseen listautumiseen yhtiön saavutettua kannattavan liiketoiminnan arviolta vuonna 2026, kertoo Timo Toikkanen. Mahdollinen exit-skenaario on myös hänen mukaansa ostotarjouksen vastaanottaminen strategiselta ostajalta.
Kuva: Saabin Varjon silmikkoon perustuva simulaattori.