Viihde-elektroniikan kokonaismyynnin lasku hidastui vuoden toisella kvartaalilla. Alan etujärjestö uskoo silti, että erityisesti isompien televisioiden myynti muuttuu vielä loppuvuoden aikana positiiviseksi. Kännyköitä myynnissä näkyi jo koulunsa aloittavien ensipuhelimien ostot ja halvimmat kännykkämallit kellopuhelimineen.
Televisiot olivat toisella vuosineljänneksellä viihde-elektroniikan jo suurin sektori. Erityisesti suurien televisioiden myynti kasvoi sekä euroissa että kappaleissa. Tosin myös ruutukooltaan pienemmät televisiot ylsivät kasvuun. Tiedot käyvät ilmi NielsenIQ GfK:n ja ETKO ry:n tilastoista.
Suurimmat valmistajat toivat myyntiin toisen kvartaalin aikana uusimmat mallinsa ja myös kesän urheilutapahtumat olympialaisineen lisäsivät televisioiden kauppaa. Älypuhelimissa kappalemääräinen myynti säilyi toisella kvartaalilla, mutta halvempien perusmallien takia euromääräinen myynti laski muutaman prosentin.
Sesonkiin tyypillisestikin ostetaan juuri ensimmäisiä puhelimia koulunsa aloittaville, ja myös se kasvattaa edullisempien laitteiden myyntiä. Puhelimien rinnalla koulunsa aloittaville ekaluokkalaisille hankitaan nykyisin kellopuhelimia, joiden käyttömahdollisuudet ovat rajatumpia.’
Älykellojen myynnin kehitys osoittaa, että urheilurannekkeista on siirrytty älykelloihin, joissa on laajemmin ominaisuuksia. Makrotalouden tilanne on kuitenkin saanut aikaan sen, että kalliimpien, mobiiliyhteydellä varustettujen älykellojen kysyntä on hiipunut.
Elektroniikka- ja kodinkonekaupan yhdistys ETKO ry on vuonna 2023 ETK ry:n pohjalle perustettu kodintekniikan alan toimijat yhteen kokoava yhdistys.
Lisää: ETKO:n vuoden 2024/1-6kk ja 2024/4-6kk tilastot (LINKKI, pdf).
Kuvituskuva: LG