Mercedes-Benz panostaa voimakkaasti akkujen tuotekehitykseen avaamalla Stuttgartiin akkuihin keskittyvän eCampus-osaamiskeskuksessa. Siellä voidaan tuottaa vuosittain jopa kymmeniä tuhansia eri kemiallisilla koostumuksilla toteutettuja kennoja tuotekehityksen tarpeisiin. Mukana on videolinkki sata miljoonaa euroa maksaneeseen keskukseen.
Mercedes-Benzin uusi Stutgart-Untertürkheimin akkujen osaamiskeskus eCampus-keskittyy kennojen ja akkujen kehittämiseen lisäksi niiden testaamiseen ja valmistusprosessin viilaamiseen laajamittaista omaa tuotantoa varten. Uusi keskus sijaitsee keskellä Mercedes-Benzin alkuperäistä jo vuonna 1904 perustettua Stuttgart-Untertürkheimin tehdasaluetta.
Tehdasalueella työskentelee johdon lisäksi yli 23000 työntekijää ja heidän 14100 tuotannossa. Yhtiöllä on Stutgartin lisäksi kaksi muutakin tehdasta Saksassa sekä akkutehtaat Puolassa, Kiinassa, Thaimaassa ja Yhdysvalloissa.
Yhtiö kehittää useita erilaisia akkukennokemiallisia ratkaisuja sähköautoihin. Tällaisia ovat esimerkiksi litiumioni-kenno, joka perustuu korkeaenergisiin silikonipohjaisiin anodeihin sekä innovatiivinen kobolttivapaa katodiratkaisu. Myös niin sanottu kiinteän olomuodon akku (solid state battery) on kehityksen kohteena.
”Päämäärämme on olla johtava teknologiatoimija sähköisen liikkumisen alalla. Uusi eCampus parantaa mahdollisuuksiamme yltää tähän tavoitteeseen’’, linjasi avajaisissa Mercedes-Benzin pääjohtaja Ola Källenius. Uusien akkujen ja tuotannon kehitystyön auttaa hänen mukaansa alentamaan akkujen hintaa yli 30 prosenttia lähivuosien aikana.
Solid state -akut ovat korkea energiatiheys, entistä nopeampi lataus sekä sitä kautta huippuluokan suorituskyky. Niiden energiatiheys voidaan yhtiön mukaan nostaa jopa 900 Wh/l hyödyntämällä silikonianodeja ja kiinteitä elektrolyyttejä.
Uudet ratkaisut luvataan käyttöön jo yrityksen tulevissa akkusukupolvissa. Esimakua rakenteesta saatiin jo Ision EQXX -teknologiaohjelmassa.
Uudessa e-Campus-osaamiskeskuksessa on tuotantotilaa valmiina jo noin 10 000 neliömetriä, ja kuluvan vuoden loppuun mennessä tulee vielä noin 20 000 neliömetrin suuruinen rakennus kenno- ja akkutestauksia varten. Koko investoinnin arvo on 100 miljoonaan euroa, joka on tosin varsin pieni palanen yhtiön koko 14 miljardin euron tutkimus- ja tuotekehityspanostuksesta, josta siitäkin merkittävä osan menee akkujen ja sähköisten voimalinjojen kehittämiseen.
Lisää: Kuvia ja videoita Mercedes-Benzin akkujen uudesta akkujen tehtaasta ja osaamiskeskuksesta (LINKKI).
Kuva: Mercedes-Benz