Sähköpotkulautoihin liittyvät onnettomuudet ovat kirvoittaneet myös alan toimijoita kehittämään laitteitaan aiempaa turvallisimmiksi. Esimerkiksi Voi on tuonut Helsinkiin aiempaa vakaamman ja reaaliaikaisesti liiikenteestä viestivän sähköpotkulautamallinsa.
Sähköpotkulautaoperaattori Voin uusi Voiager 7:n luvataan tarjoavan aiempaa vakaampaa menoa myös mukulakivikaduilla. Uutuudessa on aiempaa suurempi eturengas ja lauta painaa myös muita malleja enemmän.
Voin Voiager 7:ssä on lisäksi kaksi näyttöä, joista toinen tarjoaa reaaliaikaisesti tietoa liikennetilanteesta, kuten pysäköintikieltoalueista ja hidastetuista nopeuksista. Niistä toinen kertoo liikennetilanteesta reaaliajassa, esimerkiksi ilmoittaa, jos alueelle ei voi pysäköidä tai nopeutta on hidastettu. Toinen näyttö ilmoittaa muun muassa nopeuden ja akun varaustason.
Voin uusin sähköpotkulautamalli pitää merkkiääntä kääntyessään. Merkkiääni toimii sähköpotkulaudan käyttäjälle myös muistutuksena, kun vilkku on aika kytkeä pois päältä.
”Olemme lisänneet merkkiäänen uuteen sähköpotkulautaan, jotta se herättäisi niin sähköpotkulautailijan kuin muidenkin tienkäyttäjien huomion kääntymistilanteissa. Lisäksi entistäkin tehokkaammat jarrut lisäävät turvallisuutta”, Voin operatiivinen johtaja Max Thelen selvittää.
Uuteen malliin on Thelen mukaan tehty myös monia käyttäjälle näkymättömiä parannuksia, kuten parannettu GPS-paikannusta, jonka ansiosta sähköpotkulautojen pysäköintiä voidaan säännellä aiempaa tarkemmin.
IoT-ominaisuuksien ansiosta saamme myös entistä tarkempaa tietoa sähköpotkulautojen käytöstä ilman viiveitä. Uudessa laudassa on suurempi akkukapasiteetti ja regeneratiivisen jarrujärjestelmä. Uuden mallin toimintasäde on peräti 110 kilometriä. Helsinki on yksi Euroopan ensimmäisistä kaupungeista, missä uusi malli otetaan käyttöön. Voiager 7 on otettu käyttöön lisäksi tietyissä kaupungeissa Saksassa, Italiassa ja Norjassa.
Kuva: Voin uusi Voiager 7 pitäisi olla vakaampi ja tarjota aiempaa paremmat jarrut. Uutuudessa on myös kaksi näyttöä.