Kempower avitti sähköveneen menoa

Ruotsalaisen sähkövene on ajanut ensimmäisen kerran Tukholmasta Ahvenanmaalle. Uutuusveneen Polestar-auton akkuja ladattiin välillä lahtelaisen Kempowerin liikuteltavilla pikalatureilla. Myös paluumatka tehtiin kokonaan akkusähkön voimin.

Kyseessä oli yritysten mukaan ensimmäinen kerta, kun sähkövene ylitti Itämeren. Matka tehtiin viime torstaina ruotsalaisyhtiön Candela C-8-veneellä, joka on varustettu Polestarin litiumioniakuilla.

Candelan C-8:n kuvan Polerstar-akusto ladattiin reitin varrella Kempowerin liikuteltavalla pikalaturilla.

Matka tehtiin pääasiassa olemassa olevan latausinfran avulla, mutta esimerkiksi Kapellskärissä venettä ladattiin satamassa liikuteltavalla Kempower Movable Chargerilla, joka tarjoaa 40 kilowatin lataustehon. Veneessä oli  samat akut  kuin Polestar 2-autossa.

Tukholmalainen Candela on kehittänyt maailman ensimmäiset sähköiset hydrofoilaavat veneet ja alukset, jotka liitävät veden pinnan yläpuolella ja vähentävät energiankulutusta 80 prosenttia verrattuna perinteisiin aluksiin ja pystyvät akkuvoimallakin tarjoamaan pitkän kantaman ja suuren nopeuden.

Candela C-8:n on kaksi niin sanottua hydrofoilia eli vedenalaista siipeä, jotka nostavat rungon veden kitkan yläpuolelle suuremmilla nopeuksilla. Kun vene saavuttaa 16 solmun nopeuden, siivet kallistuvat automaattisesti tietokoneiden avulla, jotta vene nousee kantosiipialuksen päälle.

”Sähköveneiden haittapuolena on ollut niiden lyhyt kantama, lähinnä johtuen perinteisistä venerungoista, jotka kuluttavat paljon energiaa liikkuessaan eteenpäin. Hydrofoil-tekniikallamme yhdistämme korkean nopeuden ja pitkän kantaman, mutta veneen kuljettaja saa myös monia muita etuja’’, mainosti veneuutuuttaan yrityksen toimitusjohtaja ja perustaja Gustav Hasselskog.

Lisää: Candela (LINKKI) ja Kempower (LINKKI) sekä aiemmat Candela-venettä käsitelleet uutiset ja videot (LINKKI).

Kuva: Candela