Oululainen Proventia on tehnyt aiesopimuksen norjalaisen Morrow Batteriesin kanssa uuden eurooppalaisen akkuratkaisun kehittämiseksi raskaisiin työkonesovelluksiin. Tulevat akkupaketit perustuisivat norjalaisen Morrowin litium-rautafosfaatti-eli LFP-kennoihin. Proventian nykyiset akkupaketit perustuvat litiumioni-kennoihin.
Morrow Batteries on valmistanut jo nyt tuhansia LFP-pilottikennoja potentiaalisille asiakkaille marraskuusta lähtien. Yritys on avannut tehtaansa Arendalissa ja odottaa aloittavansa LFP-kennojen kaupallisen tuotannon vuoden 2024 loppuun mennessä.Proventian nykyiset akkuratkaisut perustuvat LTO (litium-titanaatti-oksidi) -teknologiaan.
Tulevaisuudessa yhtiö laajentaa akkutuotevalikoimaansa ensin LFP-akuilla ja myöhemmin LNMO-X -teknologiaan perustuvilla akuilla. Kaikki yhtiön akkuteknologiat soveltuvat erinomaisesti raskaiden työkoneiden vaatimuksiin. Työkoneisiin sopivien akkupakettien pilottitoimitukset voisivat alkaa tiedotteen mukaan vuoden 2025 aikana ja sarjatoimitukset vuonna 2026. Norjalaisen Morrowin mukaan eurooppalaisten toimijoiden kiinnostus LFP-akkuja kohtaan kasvaa koko ajan.
LFP-akut perustuvat tunnettuun toimivaksi todettuun teknologiaan ja ovat yrityksen mukaan monia muita akkuteknologioita ympäristöystävällisempiä ja turvallisempia. LFP-akut soveltuvatkin juuri työkonesovelluksiin ja akkupohjaisiin energian varastointijärjestelmiin (BESS, Battery Energy Storage System).
“Odotamme kovasti, että pääsemme yhteistyössä Proventian kanssa laajentamaan toimintaamme ja kehittämään eurooppalaisia akkuja työkoneteollisuuteen. Yhteistyö avaa meille kokonaan uuden liiketoiminta-alueen”, kertoo norjalaisen Morrowin toimitusjohtaja Lars Christian Bacher.
Nykyinen Morrowin Arendalin akkutehtaan mahdollistaa jo yhden gigawattitunnin akkumäärän valmistamisen, mutta tulossa olevan Eyde 1-tehtaan kapasiteetiksi on suunniteltu jo noin 14 gigawattituntia vuodessa.
Morrow Batteries ASA:n (Morrow) tavoitteena on olla ensimmäinen prismaattisten LFP-akkujen gigamittakaavan valmistaja Euroopassa vielä tämän vuoden aikana. Lisäksi yrityksen tutkijat kehittävät tutkimus- ja tuotekehityskeskuksessa jo seuraavan sukupolven akkuja, jotka perustuvat LNMO-katodimateriaaliin. Näissä ei käytetä kobolttia ja tarvittavat litium- ja nikkelimäärät ovat pienempiä ja niiden sijasta käytetään mangaania.
Lisää: Morrowin (LINKKI) ja Proventian akkutarjonta (LINKKI)
Kuva: Morrowin LPF-akkupaketit työkoneisiin.