Alihankinta vahvisti kävijämääräänsä – vaihtaa logoa

Viime torstaina sulkeutuneille Tampereen Alihankinta-messuille osallistui lähes 23 000 teollisuuden ammattilaista näytteilleasettajineen, joista kävijöitä oli nyt yli 17 000 kun vuosi sitten jäätiin hieman alle 17 000 kävijän ja vuonna 2022 noin 13 000 kävijään.  Ensi vuodeksi Alihankinta vaihtaa visuaalista ilmettä. Ja tarjolla on lisäksi tänä vuonan testattu Spotify-palvelun Box by Alihankinta -podcast ja uusi nettisivusto.

Tämänvuotinen Alihankinta-messut tarjosi  jälleen hyvän kohtaamispaikan, jossa suomalaisten lisäksi ulkomaisilla toimijoilla oli keino  verkostoitua suomalaisen teollisuuden kanssa. Seminaariteema oli tänä vuonna aiheena ’tekoälyllä tuottavuutta’.

’’Ajankohtaiset paneelikeskustelut täyttivät katsomot, ja teemahallin suuri suosio kertoo siitä, että tekoäly ratkaisuineen kiinnostaa ja kiehtoo’’, luonnehti Tampereen messujen  projektipäällikkö  Sami Siurola.

Ohjelmakumppanina toimineelle Dimeccin rooli oli messuilla luonteva, sillä yrityksen asiakaskunta muodostuu suomalaisista teollisuusyrityksistä, asiantuntijoista ja päättäjistä. Ja nyt oli myös uutta kerrottavaa Make in Finland-toimintojen muodossa.

’’Uusia yhteistyökuvioita ja -suunnitelmia syntyi runsaasti niin ohjelmamme puitteissa kuin messuständeilläkin”, kertoi innovaatioyhteisö Dimeccin Rauno Hatakka. ”Make in Finland kokoaa toimijoita yhteen, joten tämä oli täydellinen paikka toiminnan avaamiseen’’. Hatakka totesi tapahtumassa.

Alihankinnassa jaettiin alihankkija ja pääalihankkija-palkintojen lisäksi vuoden teollisuusteko -palkinto, jonka sai Ponsse-konserniin kuuluva elektroniikkaa ja IT-aluetta kehittävä Epec.  Palkinnon perusteissa korostettiin, miten tärkeää on suomalaisen teollisuuden kannalta, että Suomesta löytyy toimija, joka voi tehdä rauta- ja softaratkaisuja liikkuville työkoneille.

Vuodesta 1988 järjestetty Alihankinta uudistuu ensi vuodeksi.  Uusi brändi kiteytyy messujen mukaan lauseeseen ’Alihankinta mahdollistaa menestyksen’.  Tulossa oleva uusi visuaalisesti ilme ammentaa messujen mukaan inspiraatiota teollisesta muotoilusta, tuoden teräksen kiillon uuteen logosymboliin. Uutta on myös tällä messuilla lanseerattu BOX by Alihankinta -podcast, jota voi kuunnella Spotify-palvelussa. Alihankinta saa messujärjestäjän mukaan myöhemmin myös uudet verkkosivut ja muitakin digitaalisia ratkaisuja.

Alihankinta25 järjestetään Tampereella seuraavan kerran 30.9.–2.10.2025 teemalla on ’Kilpailukykyä kestävästi’.

Lisää: Alihankinta 2024 -lopputiedote (LINKKI) ja aiemmat Alihankintaa käsitelleet uutisjutut (LINKKI).

Kuvituskuva: Tampereen messut