Globaalisti tekijänoikeuskorvaukset kasvoivat viime vuonna 7,6 prosenttia, saavuttaen uuden ennätystason, 13,1 miljardia euroa, kertoo alan tekijänoikeusjärjestö CISAC. Kasvun lähteenä oli erityisesti digitaalisissa kanavissa tapahtuva luovien sisältöjen käyttö, joskin tulovirran jatkumisessa mietityttää jo tekoälyn yleistyminen joka voi olla alalle hyväksi tai pahaksi.
Tekijänoikeusjärjestöjen kansainvälisen kattojärjestö CISACin Global Collections Reportin mukaan korvaukset digitaalisilta alustoilta kasvoivat vuonna 2023 globaalisti 9,6 prosenttia ja nousivat kaikkiaan 4,6 miljardiin euroon. Kasvuvauhti kuitenkin hidastui, sillä esimerkiksi suurimmilla alueilla, kuten Euroopassa ja Amerikassa suoratoistopalveluiden myynti alkaa olla jo vaikeaa.
Kaikkiaan digitaalisilta alustoilta tulee 35 prosenttia kaikista tekijänoikeuskorvauksista, ja ne ovatkin jo muutaman vuoden ajan olleet globaalisti suurin tekijänoikeuskorvausten lähde. Korvauksista hieman alle kolmannes tulee televisiosta ja radiosta sekä neljännes live-esittämisestä.
Live-esitysten korvaukset kasvoivat 22 prosenttia, kun viimeisetkin pandemian jälkeiset esitykset saatiin vihdoin vauhtiin. Myös yksityisen kopioinnin hyvityksestä saadut korvaukset kasvoivat peräti 9,7 prosenttia yhteensä 405 miljoonaan euroon.
Eurooppa on edelleen selvästi suurin tekijänoikeuskorvausten keräämisen markkina. Euroopasta kerättiin viime vuonna tekijänoikeuskorvauksia 6,66 miljardia euroa, mikä on yli puolet globaalista korvauskertymästä. Suurin kasvaja on kuitenkin Latinalainen Amerikka, jonka tekijänoikeusmarkkina on kehittynyt voimakkaasti. Alueen korvaukset kasvoivat peräti 29,2 prosenttia 791 miljoonaan euroon.
Musiikin tekijänoikeuskorvaukset muodostavat valtaosan globaaleista korvauksista. Musiikin korvaukset nousivat viime vuonna 7,6 prosenttia kaikkiaan 11,7 miljardiin euroon, mitä voidaan pitää merkittävänä saavutuksena. Erityisten voimakasta kasvu oli elävän musiikin korvauksissa (+21,9 %) ja digitaalisilta alustoilta saatavissa korvauksissa (+9,6 %). Televisio- ja radioalueen korvaukset puolestaan jatkoivat vähittäistä laskuaan (-5,3 %).
Digitaalisten alustojen merkitys musiikin tekijänoikeuskorvauksissa vaihtelee maittain. Suurin merkitys digialustoilla on Meksikossa, jossa jopa 70 prosenttia korvauksista tulee digitaalisesta käytöstä. Digikorvausten osuus on vahva myös Ruotsissa (65 %) ja Australiassa (61 %), kun Suomessa vasta noin neljännes musiikin tekijänoikeuskorvauksista kerätään digitaalisilta alustoilta.
Tulevaisuudessa tekijänoikeuksien tulevaisuuden ansainnalle asettaa myös viime vuodet kohistu tekoäly, joka tosin voi myös auttaa yrityksiä tulevaisuuden ratkaisuissa.
”Olen itse tekoälyn suuri kannattaja ja uskon, että uudet teknologiat kannattaa omaksua mahdollisimman nopeasti. Kehitys ei kuitenkaan saa tapahtua tekijänoikeuksien ja inhimillisten työn kustannuksella. Huonosti säänneltynä tekoäly voi tuhota monen taiteilijan uran ”, sanoo CISACin puheenjohtaja Björn Ulvaeus tulosesipuheessaan.
Lisää: CISAC:n Global Collections Report (LINKKI) ja aiempi suoratoistopalveluihin liittyvä uutinen 23.10.2024 (LINKKI).
Kuvituskuva: Shutterstock