Suomalaisyhtiö älypalloyhteistyöhön urheiluvälinejätin kanssa

Yhdysvaltalainen Spalding ottaa koripalloissaan käyttöön suomalaisen SportIQ:n antureita ja tekoälyä hyödyntävän mobiiliratkaisun. Sen avulla koripallon pelaajat voivat parantaa heittotarkkuuttaan.

Yhteistyön myötä yhdysvaltalainen Spalding ottaa suosituimmissa koripalloissaan käyttöön SportIQ:n antureihin sekä tekoälyä hyödyntävän mobiilisovelluksen, jonka avulla voidaan seurata, tallentaa  ja analysoida pelaajan heittotarkkuutta anturidatan pohjalta.

Sport!Q;n mobiilisovelluksen avulla pelaaja saa reaaliajassa tietoa  heittojensa lukumäärästä, onnistumisprosentista, heittoliikkeensä kestosta, pallon kierteestä ja heiton kaaresta.

Pallon anturi painaa vain muutamia grammoja, ja se kestää vuosia käytössä. Yhtiön teknologiaa ovat hyödyntäneet jo useat NBA-pelaajat ja sovelluksen avulla on analysoitu miljoonia heittoja. Yhtiö myy jo vuosittain kymmeniä tuhansia koripalloja yhdysvaltalaisille kuluttajille Amazonin kautta.

“Olemme poikkeuksellinen suomalainen yritys, sillä olemme onnistuneet luomaan hyvin toimivan kuluttajabisneksen Yhdysvalloissa”, kertoo SportIQ:n perustaja Harri Hohteri. Yrityksen tiimistä puolet tiimistä on Yhdysvalloissa, mutta yritys on kasvattamassa tiimiä myös Suomessa.

Hohteri sai idean uudenlaisesta anturipallosta pelatessaan koripalloammattilaisena. Se onkin luonnollinen aloituspiste bisneksille, mutta hänen mukaansa yli 25 patenttiin perustuvaa teknologiaa on tarkoitus viedä tulevaisuudessa myös muihin pallolajeihin.

Lisää: SportIQ:n älykoripallo ja mobiilisovellus (LINKKI)