Valtionrautateiden kaikissa kaukojunissa on otettu käyttöön aiempaa nopeammat wifi-yhteydet. Junakuuluvuuden mahdollistajia ovat radan varren telemastot ja tukiasemat, joita yhtiö toivoo teleoperaattoreiden tuovan edelleen lisää junayhteyksiä parantamaan. Varsinkin kun uudet satelliittyhteydetkään eivät tuo parannusta niiden vähäisen datakapasiteetin takia.
Junien aiempaa merkittävästi nopeampi ”Uusi VR-wifi” on nyt yhtiön mukaan käytössä kaikissa VR:n kaukoliikenteen junissa. Uusi juna-wifi mahdollistaa matka-ajan tehokkaamman hyödyntämisen. Asiakastyytyväisyys juna-wifiin onkin VR:n mukaan parantunut uudistuksen myötä. Junamatkustajille tarkoitettu, ilmainen junaverkko löytyy nyt junista nimellä ”Uusi VR-wifi”.
”Toimiva wifi junassa on matkustuskokemuksen kannalta merkittävä tekijä. Asiakkaamme haluavat hyödyntää matka-ajan esimerkiksi työntekoon tai käyttää nettiä viihtymiseen’’, kertoo VR:n toimitusjohtaja Elisa Markula. Kaukojunien Wifi-laitteisiin on investoitu viisi miljoonaa euroa.
Wifin lisäksi asiakkaat käyttävät junassa oman puhelimensa mobiilidataa ja soittavat puheluita. Silti tosiasia on että niin wifi kuin asiakkaan puhelut ja mobiilidata tarvitsevat teleoperaattoreiden tukiasemista tulevaa signaalia toimiakseen. Juniin päivitetyt reitittimet ja antennit hyödyntävät kaikkien teleoperaattoreiden 4G- ja 5G-verkkoja.
VR aikoo jatkaa edelleen toimenpiteitään junissa olevien toistimien korvaamiseksi uusilla sekä ikkunoiden laseroinnilla, jolla parannetaan tukiasemien signaalin pääsyä junaan. Tuleviin uusiin juniin ikkunoiden laserointi on tehty jo tehtaalla.
Silti rataverkolla on edelleen katvealueita, joiden osalta tarvitaan yhteistyötä teleoperaattoreiden kanssa.
Ongelmana on, että teleoperaattorit investoivat verkkokapasiteettiin kaupallisin perustein – harvaan asutuilla seuduilla kysyntä on junia lukuun ottamatta vähäistä. Junien verkkoyhteyksien parantaminen katvealueilla edellyttääkin aiempaa tiiviimpää yhteistyötä teleoperaattoreiden, valtion, kuntien, viranomaisten ja VR:n kesken.
”Seuraamme tarkasti teknologioiden kehitystä ja pyrimme parantamaan junakuuluvuutta niillä keinoilla, joihin voimme vaikuttaa. Olennaisia tekijöitä kuuluvuuden parantamisessa ovat radan varren telemastot ja tukiasemien riittävä kapasiteetti”, jatkaa VR:n toimitusjohtaja Markula.
VR osallistui Eurooppa- ja omistajaohjausministeri Joakim Strandin aloitteesta perjantaina 8.11. järjestettyyn keskustelutilaisuuteen junakuuluvuudesta rataverkon varrella. Tilaisuudessa sovittiin jatkotoimenpiteistä toimijoiden välisessä yhteistyössä junakuuluvuuden parantamiseksi.
Ratkaisuksi ei riitä ainakaan nykyiset satelliittiyhteydet, koska niiden kapasiteetti ei vielä riitä VR:n mukaan. Uudet junien Wifi-laitteistot ovat kuitenkin yhteensopiva tulevaisuuden satelliittiratkaisujen kanssa, jos tilanne muuttuu ja tarjolle tulevat uudenlaiset satelliitti- ja maapohjaiset tietoliikenneratkaisut.
Lisää: VR:n ylläpitämä Wifi-junaverkon kuuluvuuskartta (LINKKI) ja aiemmat VR:n junaverkkoja käsitelleet uutiset (LINKKI).
Kuvituskuva: VR