Tutkimuskeskus VTT ja joukko yht
eistyökumppaneita ovat testanneet uutta tiedonsiirtoratkaisua, joka laajentaa 5G-peiton rannikolta myös kauemmas merelle. Kokeilussa hyödynnettiin ns. monihyppyratkaisua, jonka avulla 5G-verkko saatiin toimimaan jopa 10 kilometrin päähän rantaviivasta.
5G-matkaviestinverkon saatavuus on tähän asti rajoittunut vain rannikkoalueille. Vastatakseen tähän haasteeseen VTT testasi yhdessä 5G-ROUTES-hankkeen muiden kumppanien kanssa onnistuneesti uudenlaista siirtoratkaisua.
”Teimme uraauurtavan 5G-verkkojen monihyppytestin merellä. Hankkeen tavoitteena on ratkaista merellä tapahtuvan tiedonsiirron peitto- ja kapasiteettihaasteet, jotta voidaan kehittää uusien palveluita matkustajille ja koko merenkulkualalle”, sanoo VTT:n tutkimuspäällikkö Anne Lönnqvist.
VTT johti kokeilua yhteistyössä Vediafin, Cumucoren ja Airbusin kanssa Ericssonin, Nokian, Digitan, DNA:n, Telian ja Goodmill Systemsin tukemana.
Järjestelmää testattiin perusteellisesti kahdella aluksella Turun ja Tukholman välisellä meriväylällä. Lähempänä rannikkoa liikkuva alus toimi välittäjänä, joka tarjosi yhteyden kauempana rantaviivasta kulkevalle alukselle. Tämä kokoonpano takasi jatkuvan tiedonsiirron ja luotettavan internet-yhteyden erilaisille sovelluksille, reaaliaikaisesta alustenvälisestä videoviestinnästä virtuaalitodellisuuden työkaluihin ja moninpelaamiseen.
”Seuraava askel on löytää kaupallinen toteutusmalli. 5G-testiverkon avulla onnistuimme pilotoimaan satelliittipaikannuksen häiriöiden ja häirinnän tunnistusta ja raportointia’’, kertoo testiin osallistuneen Vediafin projektijohtaja Lasse Nykänen.
Testattu järjestelmä mahdollistaa niin sanotuilla keskitaajuuksilla toimivat suuren kaistanleveyden 5G-yhteydet alukselta toiselle monihyppytekniikan avulla. Yhteyksissä rannikolle järjestelmä käyttää julkisia 5G-verkkoja, yksityisiä 5G-verkkoja alusten välisiin yhteyksiin ja satelliittiyhteyksiä varayhteytenä.
“Suurempi kaistanleveys mahdollistaa monipuolisemmat datapalvelut. Ratkaisu on kuitenkin vielä testausvaiheessa. Keskeisiä rajoitteita ovat kansalliset säädökset, meriliikenteen vilkkaus ja julkisen 5G-verkon saatavuus alueilla, joilla kapasiteetti saattaa olla rajallinen”, sanoo Ericsson Estonian 5G-ROUTES-projektipäällikkö Kati Kõrbe.
5G-ROUTES-projektitiimi kokeili myös monia muita viestintäteknologioita – julkisia 5G-verkkoja, alusten välisiä yksityisiä 5G-verkkoja sekä satelliittiyhteyksiä – ja yhdistänyt ne järjestelmäksi, joka takaa aluksille saumattomat yhteydet silloinkin, kun ne loittonevat rannikosta.
5G-ROUTES-hanketta rahoittaa EU:n Horizon 2020 -ohjelma ja sen tavoitteena on testata innovatiivisia 5G-sovelluksia rajat ylittävässä maantie- ja meriliikenteessä.
Lisää: 5G-ROUTES-hankkeen EU-sivut (LINKKI).
Kuvat: VTT/Andrea Gentili