3G-verkkojen alasajon epäkohtiin puututaan

Verkkoviranomainen Traficom aikoo puuttua 3G-verkkojen alasajon yhteydessä ilmeneviin kuuluvuusongelmiin yhteistyössä teleyritysten kanssa. Traficom kertoo seuraavansa 3G-verkkojen alasajon vaikutuksia ja vastaanottavansa käyttäjien ilmoituksia kuuluvuusongelmista. Virasto sai vuoden 2024 loppuun mennessä 200 yhteydenottoa 3G-verkkoon liittyen. Päivitetty 19.12.2024.

Traficom kertoo valvovansa myös, että 3G-verkoilta vapautuvat taajuudet otetaan viivytyksettä käyttöön 4G- ja 5G-teknologioille. Selvitys tilanteesta valmistuu alkuvuonna 2025. Traficom tekee tarvittaessa operaattoreiden lisäksi omia kuuluvuusmittauksia alueilla, joista on saatu ilmoituksia.

”Siirtymä on tehtävä hallitusti käyttäjille mahdollisimman vähän haittaa aiheuttaen”, toteaa Traficomin pääjohtaja Jarkko Saarimäki.  Verkkokuuluvuus on erityisen tärkeää haja-asutusalueilla, joilla kuuluvuusongelmat voivat haitata arkea ja elinkeinoa. Traficom on selvittänyt asiaa liikenne- ja viestintäministeriön, maa- ja metsätalousministeriön, sisäministeriön ja teleyritysten kanssa.

3G-verkon käyttö on vähentynyt siinä määrin, että teleyritysten ei ole enää kustannustehokasta ylläpitää verkkoa. Vaikka 3G-verkot on purettu, hätäpuheluiden toiminta ei ole Traficomin mukaan  riippuvainen yksittäisestä verkkoteknologiasta. Hätäpuhelun voi myös aina soittaa, vaikka oman operaattorin verkko ei olisi käytettävissä.

Vaikka 3G-verkot ovat poistuneet käytöstä, vanhat laitteet, kuten palovaroittimet, jotka käyttävät mobiiliverkkoa, siirtyvät automaattisesti käyttämään 2G-verkkoa. 2G-verkko tarjoaa lähtökohtaisesti luotettavan yhteyden näille laitteille, ja sen toiminta on varmistettu aina vuoden 2029 loppuun saakka. Paloilmoitinlaitteiden toimivuus kannattaa testata Hätäkeskuslaitoksen tarjoamaa ILTA-palvelua hyödyntäen.

Traficom muistuttaa tiedotteessaan, että osoitekohtaiset tiedot kuuluvuusongelmista auttavat virastoa ja teleyrityksiä parantamaan palveluita tehokkaammin. Ilmoituksia voi tehdä Traficomin verkkosivujen kautta. Niitä on tullut syksyn aikana jo noin 150, joka vastaa suuruudeltaan viime vuoden syksyn tilannetta. Ennen vuoden 2024 syksyä yhteydenottoja on tullut  Traficomiin noin kymmenen kuukaudessa.

Päivitys 19.12.2024: Hätäpuheluiden toimivuudessa ei havaittu ongelmia

Hätäkeskuslaitoksen ja Traficomin uusimman tiedotteen (19.12.2024( ei ole ollut tilanteita, joissa 3G-verkkojen alasajo olisi vaikuttanut hätäpuheluiden toimivuuteen. Silti Traficom seuraa tarkasti 3G-verkkojen alasajon vaikutuksia ja 3G-verkoilta vapautuvien taajuuksien käyttöönottoa.

Suomessa hätäpuheluiden toimivuus on varmistettu useilla tavoilla eikä toiminta ole riippuvainen yksittäisestä verkkoteknologiasta. Hätäpuhelun voi soittaa viranomaisten mukaan , vaikka oman teleoperaattorin verkko ei olisi käytettävissä. Lisäksi hätäpuhelu onnistuu ilman SIM-korttia, mikä varmistaa avunsaannin kaikissa tilanteissa.

Lisäksi vaikka hätäpuhelu ei jostain syystä kuitenkaan onnistu, hätäpuhelun voi soittaa sammuttamalla ensin matkapuhelin, sitten kytkemällä se takaisin päälle ja soittamalla hätäpuhelu silloin, kun puhelin kysyy suojakoodia tai PIN-koodia. Hätäpuhelun voi soittaa myös toisen ihmisen matkapuhelimesta, vaikkei tietäisi sen suojakoodia tai PIN-koodia (puhelimen syöttämisruudussa on tätä varten painike).

Vaikka 3G-verkot ovat poistuneet käytöstä, vanhat mobiiliverkkoa käyttävät laitteet, kuten osa palo- ja rikosilmoitinlaitteista, siirtyvät automaattisesti käyttämään 2G-verkkoa. 2G-verkko tarjoaa lähtökohtaisesti luotettavan yhteyden näille laitteille, ja sen toiminta on varmistettu aina vuoden 2029 loppuun saakka.

Perinteisen 2G-verkon datanvälityskapasiteetti on kuitenkin pienempi kuin 3G:n ja tämä voi näkyä käyttäjälle hitaampana palveluna. Siksi viranomaisten mukaan on suositeltavaa päivittää mobiilidataa käyttävät laitteet uuteen teknologiaan.  On myös suositeltavaa, että puhelimen VoLTE-ominaisuus (Voice over LTE) on käytössä 2G-verkon häiriötilanteiden varalta. VoLTE-ominaisuus (Voice over LTE): Mahdollistaa puhelut 4G-verkossa. Ilman kyseistä toiminnallisuutta ainoastaan dataa voidaan siirtää 4G-verkon yli, mutta puhelut kulkevat 2G-verkkojen kautta.

Hätäkeskuslaitoksen johtokeskuksen päällikön Lasse Matilaisen mukaan 3G-verkkojen alasajo voi vaikuttaa ilmoitinlaitteiden toimintavarmuuteen verkon häiriötilanteissa. Toistaiseksi häiriöitä ilmoitinlaitteiden toiminnassa ei ole havaittu. Mikäli ongelmia ilmenisi, ne löytyvät viimeistään testauksen kautta. Jos ongelmia ilmenee, kohteen omistajan tulee olla yhteydessä omaan ilmoitinlaitteen siirto-operaattoriin”, Matilainen kertoo.

Päivitetty 9.1.2025; 3G- lopetusongelmia kahdella sadalla

Viestintävirasto Traficom kertoo saaneensa vuonna 2024 noin 200 kirjallista yhteydenottoa 3G-matkapuhelinverkkojen alasajoon liittyvistä matkapuhelinverkkojen kuuluvuusongelmista. Suurin osa yhteydenotoista tehtiin syys-joulukuun aikana.

”Asian uutisointi mediassa on varmasti lisännyt asiakkaiden tietoisuutta siitä, että Traficom on valvova viranomainen ja meihin voi olla yhteydessä kuuluvuusongelmien ratkaisemiseksi”, kertoo viestintämarkkinat-yksikön päällikkö Mari Österberg. ”Ennen uutisointia Traficomiin ei juuri ollut tullut ilmoituksia yhteysongelmista”, Österberg jatkaa.

Kuuluvuusongelmat ovat usein paikallisia, ja niiden ratkaiseminen edellyttää tarkkaa tietoa heikentyneen kuuluvuuden sijainneista. ”Toivomme, että mobiiliverkkojen toimimattomuudesta kärsivät ottavat meihin yhteyttä matalalla kynnyksellä, jos oma teleoperaattori ei saa kuuluvuusongelmaan ratkaisua”, Österberg painottaa.

Lokakuussa 2024 Traficom selvitti matkaviestinverkon palvelujen saatavuutta kenttämittauksin Etelä-Savossa. Mittaukset kohdennettiin Etelä-Savon alueelle, joista oli raportoitu yleisiä kuuluvuusongelmia, erityisesti Rantasalmen kunnan ja Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisan tekemien yhteydenottojen perusteella.

Vuonna 2023 Traficom teki vastaavia kuuluvuuden mittauksia Itä- ja Kaakkois-Suomen alueella, joiden pohjalta sovittiin yhteistyömallista, jossa Traficomiin syyskuusta 2024 tulleet kuuluvuusyhteydenotot operaattoreille selvitettäviksi. Operaattoreiden tulee raportoida virastolle määräaikoihin mennessä toimenpiteet ongelmien ratkaisemiseksi.

Osa matkapuhelinten kuuluvuusongelmista johtuu 3G-verkon alasajosta, minkä seurauksena joillakin alueilla ei ole riittävää mobiiliverkon peittoa tai kapasiteettia. Lisäksi osa asiakkaista käyttää Traficomin mukaan edelleen vanhoja päätelaitteita, jotka eivät tue uudempia 4G-verkkoja.

Operaattorit ovat sitoutuneet hyödyntämään 3G-verkoilta vapautuneet taajuudet 4G- ja 5G-verkoissa, mutta muutosprosessi on vielä kesken. Virasto kertoo seuraavansa taajuuksien käyttöönottoa ja pyytää operaattoreilta säännöllisesti tietoa työn etenemisestä. Tarkoitus on ottaa vapautuneet taajuudet otetaan täysimääräisesti uusien teknologioiden käyttöön.

Kuvituskuva: Shutterstock

Lisää: Ilmoita kuuluvuusongelmista Traficomille (LINKKI) ja aiemmat uutisjutut 3G-verkkojen lopetuksista (LINKKI) Uusiteknologia.fi:ssä.

Kuvituskuva: Shutterstock

Päivitetty 9.1.2025 Traficomin uusimmilla tiedoilla.