Liikkuvat työkoneet ovat yksi vientiteollisuuden tukipilareista. Nyt alaa odottaa suuri murros, kun sähköiset voimansiirtoratkaisut ovat korvaamassa fossiiliset polttoaineet. Siihen tähtää uusi Interrob-co-innovation-hanke, joka pyrkii yhdistämään alan uusimman tutkimuksen ja teollisuuden. Hankkeessa ovat mukana Oulun yliopisto, Oulun ammattikorkeakoulu (NUVE-LAB) ja Lappeenrannan LUT-yliopisto sekä alan yrityksistä Kalmar Cargotec, Arctic Drilling Company, Danfoss Editron, Treon, Wapice, Horiba Europe ja Horiba Mira.
Uuden Interrob-hankkeen odotetaan tuottavan paitsi merkittäviä tutkimustuloksia myös uusia tuote- ja palveluinnovaatioita, joiden yhteenlaskettu viennin kasvupotentiaali arvioidaan ylittävän 300 miljoonaa euroa vuosina 2030–2035.
Tutkimus hankkeen tavoitteena on luoda entistä energiatehokkaampia ja ympäristöystävällisempiä ratkaisuja työkoneiden sähköiseen voimansiirtoon ja edistää ratkaisuja , jotka hyödyntävät virtuaalista ja fyysistä testausta. Hankkeessa ovat mukana Oulun yliopisto, Oulun ammattikorkeakoulu (NUVE-LAB) ja Lappeenrannan LUT-yliopisto sekä alan yrityksistä Kalmar Cargotec, Arctic Drilling Company, Danfoss Editron, Treon, Wapice, Horiba Europe ja Horiba Mira.
Uudelle hankkeelle tarjoavat modernit tutkimus- ja kehitysympäristön Oulun ammattikorkeakoulun NUVE-LAB ja LUT-yliopisto. Valtiollisen Business Finlandin rahoittaman hankkeen kokonaisbudjetti on lähes 8,5 miljoonaa euroa, josta tutkimusosapuolten osuus on 4,4 miljoonaa ja loput yritysten hankkeiden osuuksia.
’’Rakennettavat ratkaisut lyhentävät merkittävästi uusien, testattujen tuoteratkaisujen markkinoille tuloaikaa ja vähentävät testauksen kustannuksia yrityksille merkittävästi. Hanke tukee koko Suomen työkonesektorin kilpailukykyä jatkossa”, kehittämispäällikkö Jukka Säkkinen Oulun ammattikorkeakoulusta sanoo.
Interrob-hankkeen keskiössä ovat kyberfysikaaliset testausratkaisut, kuten vehicle-in-the-loop (ViL)- ja software-in-the-loop (SiL) -testausmenetelmät. VIL:n avulla integroidaan Oulun yliopiston professori Tero Päivärinnan mukaan testausympäristöön todellisia käyttöskenaarioita, kun taas SiL-menetelmä mahdollistaa hänen mukaansa ohjelmistojen testaamisen virtuaalisesti ennen niiden käyttöönottoa.
Uusien teknologioiden avulla voidaan kehittää ja testata työkoneiden voimansiirtojärjestelmiä, työsykliskenaarioita ja data-analytiikan ratkaisuja. Energiatehokkaat sähköiset voimansiirtokomponentit ovat myös hankkeen keskiössä, ja niiden kehittäminen tukee teollisuuden vihreää siirtymää.
Hankkeen taustalla toimivat Danfoss Editronin Veturi-ohjelma ja Kalmarin innovaatiohankkeet, joita täydentävät Horiban ja Danfoss Drivesin osaaminen.
Kuva: Oulun yliopisto