Erikoinen sähkömoottorisarja CES2025-messuilla

Suomalainen sähkömoottoripyörämerkki Vergen tytäryhtiö Donut Lab esittelee Las Vegasin CES-kulutuselektroniikkamessuilla uuden sukupolven moottoriperheen, jotka tarjoavat maailmanluokan suorituskykyä ja poistaa myös täysin voimansiirron tarpeen. Uusi sähkömoottorisarja esitellään tänään alkavilla CES25-messuilla, jossa on nyt mukana entistä enemmän  uusinta sähköautotekniikkaa ja laitteita.

Sähkömoottoripyöräyrityksen teknologiakehittäjä Donut Lab on esitellyt jo aiemmin modulaarisen teknologia-alustan, joka tarjoaa sähköajoneuvojen valmistajille uudenlaisia keskenään yhteensopivia rakennekomponentteja. Yksi pääkomponenteista on emoyhtiön sähkömoottoripyörän renkaaseen sijoitettava donitsimoottori, joka on laajentumassa nyt useiden mallien moottoriperheeksi.

Tänään alkavilla CES-kulutuselektroniikan messuilla esiteltävä sarja kattaa viisi erilaista mallia, jotka tarjoavat valmistajan mukaan markkinoiden parhaan suorituskyvyn kaikissa ajoneuvokategorioissa. Suoraan renkaaseen integroitu moottori tuo myös ratkaisun alan haasteisiin, jotka ovat pitkään hidastaneet sähköajoneuvojen kehitystä.

“Pitkän odotuksen jälkeen pääsemme vihdoin esittelemään teknologia-alustamme tärkeimmän komponentin seuraavan sukupolven version. Sen suorituskyky on kuin toisesta maailmasta. Donitsimoottorimme on nyt myös laajentunut kokonaiseksi moottoriperheeksi, joka sisältää kokovaihtoehtoja ja suorituskykyluokkia eri käyttötarkoituksiin”, Donut Labin toimitusjohtaja Marko Lehtimäki kertoo.

Donut Labin visio on tuoda ratkaisuja kehitystyön ongelmakohtiin, esimerkiksi perinteiset voimansiirtojärjestelmät ovat tehneet sähköajoneuvoista Donut Labin mukaan kalliita valmistaa ja ylläpitää, samalla kun ne heikentävät ajoneuvojen suorituskykyä sekä lisäävät painoa ja monimutkaisuutta.

Suoraan renkaaseen integroitava donitsimoottori poistaa voimansiirron tarpeen kokonaan, mikä tekee ajoneuvoista huomattavasti kevyempiä, edullisempia ja yksinkertaisempia valmistaa. Lisäksi donitsimoottorin toinen merkittävä etu on, että se tekee jousittamattomasta massasta täysin merkityksettömän seikan.

Donut Labin sähkömoottori avattuna.

Donitsimoottori tarjoaa myös vääntötiheyden, mikä tekee siitä poikkeuksellisen kevyen muihin teknologioihin verrattuna. Moottori rikkoo myös perinteisen kaavan, jossa moottorit optimoidaan joko tehon tai väännön mukaan.

Korkeimman vääntötiheyden lisäksi Donautin moottoreissa on yrityksen mukaan maailman korkein tehotiheys, mikä tarkoittaa, että huomattavasti enemmän tehoa ja vääntöä voidaan pakata samaan painoon ja tilaan kuin millään muulla moottorilla.

“Suuri jousittamaton massa on ollut tärkein syy miksi kaikki eivät käytä renkaaseen integroituja moottoreita ajoneuvoissaan. Nyt saavuttamamme vääntö- ja tehotiheyden kautta moottorin suhteellinen paino on niin pieni, että ensimmäistä kertaa jousittamaton massa on merkityksetön. Näistä syistä olemmekin käyttäneet paljon aikaa myös keksintöjemme patentointiin, sillä uskomme että nämä moottorit tulevat muuttamaan koko alan”, Lehtimäki kertoo.

Lehtimäki kiteyttää vielä, että donitsimoottori on alan toimijoille ratkaisu, jossa ei tarvitse enää tehdä kompromisseja. “ Olemme pystyneet tuomaan alan toimijoille jotain uutta, mikä ei ole ennen ollut mahdollista, ja tässä onkin Donut Labin missio tiivistettynä”, hän perustelee.

Donut Lab tuo  saataville viisi mallia sisältävän moottoriperheen, jossa 40 kilogrammaa painava 21-tuumainen versio pystyy tuottamaan 630 kilowattia tehoa ja 4300 newtonmetriä vääntöä – per moottori. Samasta moottorista julkaistiin samalla myös kuorma-autoihin tarkoitettu erikoisversio.

Kaksipyöräisiä varten yhtiö julkaisi myös uuden 17-tuumaisen moottoripyörän moottorin, joka tuottaa 150 kilowattia tehoa ja 1200 newtonmetriä vääntöä vain 21 kilogramman kokonaispainolla. Saman moottorin 12-tuumainen versio taas soveltuu pienempiin kaksipyöräisiin ja painaa vain 8 kilogrammaa.

Viidentenä moottorina yhtiö julkaisi drooneihin tarkoitetun “minidonitsin” joka on 120 millimetriä halkaisijaltaan, ja tuottaa 3 kilowatin ja 20 newtonmetrin suorituskyvyn, samalla painaen vain 1500 grammaa.

Lisää: Donut Lab (LINKKI), CES-messut 7.-10.1.2025 (LINKKI) ja aiemmat sähkömoottoripyörä Verge Motorcyclesiä  (LINKKI) ja Donut Labia käsitelleet uutiset Uusiteknologia.fi:ssä (LINKKI).

Kuvat: Donut Lab