
Mercedes-Benz ja amerikkalainen Factorial Energy ovat tuomassa puolijohdeakkuihin eli kiinteän olomuodon akkujen (solid state battery) käytännön testeihin. Laajemmin uusien akkujen arvioidaan tulevan käyttöön vasta vuosikymmenen loppuun mennessä. Mukana tulee olemaan Merced-Benzin lisäksi kiinalaisia ja japanilaisia akkujen ja autojen valmistajia.
Mercedes-Benzin ja yhdysvaltalaisen Factorial Energyn yhteistyö käynnistyi vuonna 2021 tavoitteenaan uuden sukupolven akkuteknologian kehittäminen. Ensimmäiset litiummetalliset akkukennot Factorial toimitti saksalaisyritykselle kesällä 2024. Uutta tekniikkaa ov testattu vasta testipenkissä, mutta viime vuoden lopulla se saatiin integroitua Mercedes-Benzin EQS -sähköautoon, jonka ensimmäiset laboratoriotestit suoritettiin Stuttgartissa ja käytännön kenttäkokeet käynnistyivät helmikuussa.

”Niiden avulla saamme ensikäden tietoa tämän teknologian mahdollisesta integroimisesta sarjatuotantoon”, Mercedes-Benzin teknologia- ja kehitysjohtaja Markus Schäfer sanoo yrityksen uusimmassa tiedotteessa.
Mercedes-Benzin mukaan Solid state-akkujen suoritusarvot ja energiatiheys paranevat merkittävästi verrattuna perinteiseen litiumionikennorakenteeseen. Akkujen nenergiatiheys voi nousta jopa 450 Wh:iin/kg, jonka ansiosta tulevien sähköautojen ajomatkat voivat olla entistä pitempiä yhdellä latauksella.
Uudet kiinteän muodon Solid state -akut tarjoavat saksalaisvalmistajan mukaan lupaavia näkymiä sähköisen liikenteen tulevaisuudesta. Akuissa käytetään perinteisen nestemäisen elektrolyytin sijaan kiinteää elektrolyyttiä, jonka luvataan parantavan turvallisuutta ja mahdollistavan myös uusien anodien kuten litiummetallin käyttämisen.

”Olemme jo ensimmäisinä integroineet litiummetalliset puolijohdeakut tuotantoajoneuvon alustaan. Tämä läpimurto osoittaa, että teknologia on siirtynyt laboratorioista todellisiin käyttösovelluksiin”, vakuutta Merceded-Benzin kanssa akku kehittäneen Factorial Energyn toimitusjohtaja ja toinen perustaja Siyu Huang.
Mercedes-Benzin uusissa solid-state-akussa hyödynnetään myös uutta kelluvaa kennotelinettä, joka on patentoitu. Kun akku latautuu, materiaalit laajenevat, ja vastaavasti supistuvat purkautuessaan. Kennojen tukemiseksi näiden prosessien aikana puolijohdeakku on varustettu pneumaattisilla käyttölaitteilla. Ne seuraavat kennotilavuuden muutoksia, jotka vaikuttavat akun suorituskykyyn ja käyttöikään.
Mercedes-Benz ei ole yksin uusien akkujensa kanssa vaan kiinalaiset ja japanilaiset autonvalmistajat ovat tulossa Ylen uutisen (LINKKI) mukaan soldin state-tyyppisillä akuillaan. Uutisen mukaan uuden Solid state -akut olisivat tarjolla tosin vasta vuosikymmenen lopulla edullisimpiin automalleihin mennessä. Samaisen uutisen mukaan japanilainen Nissan on avannut jo uusien akkujen pilottitehtaan Yokohamassa. Japanissa. Yhtiö aikoo aloittaa solid state-akuilla varustettujen sähköautojen valmistuksen vuoteen 2028 mennessä.
Lisää: Mercedes-Benzin (LINKKI, hae battery), Factorial Energyn (LINKKI), BYD:n (LINKKI) ja Nissanin (LINKKI) tietoja sekä Uusiteknologia.fi:n aiemmat akkuartikkelit (LINKKI).