Pian myös isoimmat teollisuusakut kierrätettävä

Pienparistojen ja akkujen tuottajayhteisö Recser laajenee koskemaan suurempia teollisuuden akkujärjestelmiä. Uusina jäseninä mukaan ovat lähteneet Avant Power Ylöjärveltä, Cactos Kempeleestä, Enico Tampereelta ja Merus Power Ylöjärveltä.

Osakkaiksi tulleet yritykset mahdollistavat nyt uuden tuottajavastuujärjestelmän luomisen osaksi Recserin nykyistä järjestelmää sellaisille yli 25 kiloisille teollisuusakuille, jotka eivät ole lyijypohjaisia. Lyijyakuille ja muille akkuluokille vastaavat järjestelmät ovat Suomessa jo olemassa.

Akkualan yritysten järjestäytymistarpeen taustalla on EU:n uusi akkuasetus, joka vaatii yhteisvastuullista tuottajavastuuta kierrättämisestä kaikille akkuluokille elokuusta 2025 alkaen.  Akkuyrityksen on oltava yhteisvastuussa mukana, jotta se ylipäätään voi asettaa akkuja markkinoille. Hallituksen esitys asiasta annettiin eilen täydentävien säännösten lisäämisestä jätelakiin.

Teollisuusakkuja ovat esimerkiksi ajovoima-akut, joita käytetään rautatie-, vesi- ja ilmakuljetusajoneuvoissa. Niitä ovat lisäksi liikkuvien työkoneiden ajovoima-akut sekä viestintäverkoissa, maataloustoiminnassa tai sähköenergian tuotannossa ja jakelussa käytettävät akut.

Tuottajavastuun mukaisesti akkujen ja paristojen markkinoille saattajien on huolehdittava jätehuollosta ja kierrätyksestä niiden elinkaaren lopussa sekä otettava kierrätettävyys huomioon jo tuotesuunnittelussa.  Uuden akkuasetuksen mukaan tuottajavastuun on oltava lisäksi hoidettu ennen tuotteiden myyntiä Suomen markkinoilla, ja sen kustannukset on siirrettävä tuotteiden hintoihin jo myyntihetkellä.

Recserin lisäksi suurista sähköajoneuvojen ajovoima-akuista huolehtii Suomen Autokierrätys Oy ja perinteisemmistä  lyijypohjaisista ajoneuvo- ja teollisuusakuista Akkukierrätys Pb Oy. Pienemmistä alle 25 kilon paristoista ja akuista on tähän asti vastanneet tuottajajärjestöt Recser Oy ja ERP Finland ry.

Kuvituskuva: UT