
Mercedes-Benz on saanut Saksan viranomaisten hyväksynnän 3 tason autonomisen ajamisen tunnusvärille, jolla kerrotaan muille tienkäyttäjille automaattisesti kulkevista testiautoista. Turkoosiväri on sisällytetty standardeihin ja luonnoksiin (SAE J3134, UNECE sekä pakollisena Kiinan autosertifiointiin.
Mercedes-Benx sai jo vuoden 2021 lopussa myös maailman ensimmäisen kansainvälisesti voimassa olevan tyyppihyväksynnän ehdollisesti automatisoidulle ajamiselle Drive Plot -järjestelmälle. Saksa oli ensimmäinen maa, joka sallii ehdollisesti automatisoidun ajon (SAE-taso 3), jota Mercedes-Benz heti hyödynsi ensimmäisenä.
Nyt Saksassa on otettu käyttöön turkoosi merkkivalovalaistus robottiautoihin. Samalla se kertoo muille tienkäyttäjille, onko ehdollisesti automatisoitu ajotoiminto aktivoitu. Se helpottaa myös viranomaisten ja poliisin mahdollisuuksia tunnistaa järjestelmän tila ja arvioida, onko kuljettajalla lupa keskittyä muihin toimiin ajon aikana.
Erikoismerkinnät on integroitu ajoneuvon etu- ja takavaloihin sekä sivupeilien suuntavilkkuihin. Kun toiminto on aktivoitu, nämä valot loistavat jatkuvasti turkoosina, jonka Mercedes-Benz pyrkii saamaan laajemmin automatisoidulle ajamiselle ja sitä korkeammille tasoille merkkivaloksi.
Turkoosi-väri on valittu koska se se erottuu selkeästi olemassa olevasta ajoneuvovalaistuksesta, liikennevaloista tai hälytysvaloista mikä vähentää sekaannuksen riskiä. Toiseksi sen hyvä näkyvyys mahdollistaa muiden tienkäyttäjien taholta nopean ja luotettavan tunnistamisen.
Viime vuoden lopussa Mercedes-Benz esitteli Drive Pilot -järjestelmän uuden version, joka mahdollistaa ehdollisesti automatisoidun ajon Saksan moottoriteiden oikealla kaistalla 95 kilometrin tuntinopeudella. Alta sadan kilometrin nopeudella se eroaa kaikista muista automaattiajamisen tason 3 järjestelmän sarjatuotantoajoneuvoista.
Turkoosin hälytysvalon lisäksi Mercedes-Benzin SAE 3 -tason autonomisen ajamisen Drive Pilot hyödyntää useiden eri järjestelmien keräämää dataa ajoneuvon turvallisen liikkumisen varmistamiseksi.
Niistä LiDAR-laserkeilaimet tunnistavat ympäristöä ja liikennettä sekä mittaa etäisyyksiä ja tutkat liikennettä sekä havaitsevat esteitä. Kamerat tunnistavat myös kaistamerkinnät, liikennemerkit ja ympäröivät ajoneuvot, ja pienet ultraäänitunnistimet reagoivat lähikohteisiin. Paikannuksen takaavat tarkkuus-GPS ja HD-kartat.
Uudessa tason 3 autonomisessa ajamisessa kuljettaja voi keskittyä Mercedes-Benzin mukaan muihin kuin ajamiseen liittyviin tehtäviin, mutta hänen on pysyttävä valmiina ottamaan ajoneuvon hallinta takaisin järjestelmän pyynnöstä.
Kuva: Merceded-Benzin 3-tason automaattiauto turkooseilla hälytysvaloilla.