Kuluttajakauppa digitalisoituu ennennäkemättömällä vauhdilla, kertoo suomalaisen Vilkas Groupin toteuttama verkkokauppaindeksi. Myös teollisuuden materiaali- ja komponenttikauppa hyödyntää koko ajan enemmän internetin mahdollisuuksia.
Verkkokauppaa on tehty jo yli 20 vuotta, mutta vasta nyt olemme todistamassa muutosta, joka ravistelee kaupan alan rakenteita pysyvästi. Vielä vuoden 2015 aikana vähittäiskaupasta tapahtui verkkokauppoja toteuttavan suomalaisen Vilkas Groupin mukaan verkossa vain alle kymmenen prosenttia.
Vuonna 2016 verkossa tapahtuva kaupankäynti tulee lähentelemään 20 prosenttia koko vähittäiskaupan volyymista. Myös yritysasiakkaat ovat kuluttajien tavoin siirtymässä poikkeuksellisen voimakkaasti asioimaan verkkokaupoissa.
Esimerkiksi teollisuuselektroniikan komponenttikaupassa Suomessa operoivat paikallisten jakeluyritysten lisäksi suuret kansainväliset nettikaupat kuten Digikey, Distrelec Elfa, Mouser ja sveitsiläisomistukseen siirtymässä oleva Farnell plc.
Ostoihin tarvittava informaatio ja ammattilehdet ovat jo vahvasti verkossa. Myös markkinointi on siirtymässä printistä sähköisiin medioihin. Uusimpana trendinä on Vilkas Groupin mukaan kysynnän ja tarjonnan siirtyminen voimakkaasti myös mobiililaitteisiin.
’’Tämä näkyy myös operaattoreiden dataliikenteen räjähdysmäisenä kasvuna viime vuosien aikana’’, sanoo nettikaupan järjestelmiä tarjoavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.
Vilkas Groupin verkkokauppaindeksiä on laskettu kymmenen vuotta alkaen vuodesta 2006. Se julkaistaan neljä kertaa vuodessa, ja luvut saadaan 1300 kotimaisesta verkkokaupasta sekä niiden tilauksista.
LISÄÄ: Vilkas Groupin verkkoindeksi (LINKKI)
Kuva: Mouser
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkossa!
http://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2016?e=19307983/35580639