Hallitusten kannattaa varautua sähköajoneuvojen yleistymiseen ja huomioida latauspisteiden rakentaminen budjetoinnissa hyvissä ajoin. Motiva on julkaissut oppaan, jossa jaetaan muiden kiinteistöjen kokemukset latauspisteiden rakentamisesta. Yksi tapa on monikäyttäjäpisteiden rakentaminen.
Sähköajoneuvojen lataus tapahtuu pääasiassa kotioloissa:eli ainakin nyt 90 prosenttisesti sähköajoneuvot ladataan auton omalla paikalla kiinteistöjen pihoilla tai talleissa useimmiten öisin, ja vain vajaat 10 prosenttia latauksista tehdään julkisissa latauspisteissä.
Latauspaikkojen vähäinen määrä voi jopa estää ladattavan hybridin tai täyssähköauton hankkimisen. Motiva julkaisi viime keväänä yksityisten kiinteistöjen latauspisteoppaan. Syksyn mittaan on kerätty talteen edelläkävijöiden kokemuksia.
Helsingin Laajasalossa sijaitsevassa rivitaloasuntoyhtiössä aiotaan uusia autokatospaikkojen vanhat lämmityspistorasiat hitaan latauksen mahdollistavilla etäohjattavilla suomalaisen IGL-Technologies Oy:n eTolppa-älytolpilla (kuvassa)
Uusien älytolppien ansiosta auton lämmitykseen ja lataukseen käytetyn sähköenergian kustannukset on mahdollista kohdistaa autopaikan haltijalle. Asuntoyhtiö maksaa kuukausittain järjestelmän ylläpito- ja hallintokorvauksen IGL-Technologies Oy:lle käyttäjien lukumäärän mukaan. Käyttäjiä voi olla muuttuvasti 6─27.
Toinen esimerkki on Klaukkalassa sijaitsevan rivitaloyhtiön 24 auton parkkipaikalle rakennettiin vain kaksi Garo IDL 216-2 2 kWh -latauspistettä, mutta samalla uusittiin myös kaikki lämpötolpat ja osa kaapeloinnista valmiiksi odottamaan laajennuksia sähköautojen lataamiseen.
LISÄÄ: Motivan opas ’’Kiinteistöjen latauspisteet kuntoon’’(LINKKI, pdf), 640kt)
Kuvat: IGL-Technologies Oy
Uusimmat teknologiauutiset kätevästi uutiskirjeessä – kerran viikossa. (LINKKI)
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta!
https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/2_2016