VTT laajentaa robottiautokokeiluaan Tampereella. Nykyisen Citroen-mallin lisäksi tulossa on toinenkin vastaava robottiauto. Uutta autoa varustetaan parhaillaan tarvittavalla tekniikalla. Katso videolta, miten VTT:n ranskalaisvalmisteinen robottiauto selviää Suomen talvessa.
Kahden auton avulla VTT:ssä voidaan kehittää robottiajoa varten ajoneuvojen välistä paikka- ja liikennetietojen vaihtoa ja automaattista jonoajoa. Autossa on muun muassa lämpökamera, stereokamera, laserskanneri sekä lyhyen ja pitkän kantaman tutkat.
Suuri haaste robottiautoa kehittäville tutkijoille on suomalainen sää. Robottiauton on Suomea helpompi edetä alueilla, missä lumi ei peitä tiemerkintöjä ja sade haittaa havainnointia harvoin. Silti paljon käytetty slogan ’’jos toimii Suomessa, toimii kaikkialla’’ tuo tutkimukselle laajempaakin kiinnostusta.
Rakennetut koeautot ovat tarkoitettu järjestelmien ja rakenteiden testaamiseen. Niiden avulla suomalaiset yhtiöt kehittävät robottiautoteknologiaa autonvalmistajille myytäväksi. Tutkijoiden matka siihen, että auto pääsee liikkumaan kaikissa olosuhteissa ilman kuljettajan apua, on vasta ehkä 10 vuoden päässä.
Kerroimme VTT:n ja muun maailman robottiautokehityksestä Uusiteknologia 2/2016-lehdessä, joka on luettavissa netistä sähköisenä näköislehtenä. Meneillään on myös Valtioneuvoston VTT:llä teettämä ’’Robotisaation ja automatisaation vaikutukset Suomen kansantalouteen (RoboFin)’’ -hanke, jonka selvitystyö valmistuu kuluvan vuoden loppuun mennessä.
LISÄÄ: Suomi testaa robottiautoliikennettä, Uusiteknologia 2/2016 sivut 28-32 (LINKKI) ja video suomalaisesta robottiautosta (LINKKI) ja Valtioneuvoston robottisaatiohanke (LINKKI))
Kuva: VTT:n ensimmäinen robottikoeauto Tekniikka2016-tapahtumassa, Uusiteknologia.fi.
Uusimmat teknologiauutiset kätevästi uutiskirjeessä – kerran viikossa. (LINKKI)
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi!
https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/2_2016