Ennakoivan analytiikan hyödyt realisoituvat

Ennakoivaa analytiikkaa ja data-analytiikkaa hyödyntävä yritykset kasvavat selvästi nopeammin kuin vertailuyritykset, kertoo konsulttiyhtiö EY:n ja Forbes Insightsin tekemä selvitys. Toimialoista parhaimpaan kastiin nousevat tieto- ja teleliikenne, teknologia sekä valmistava teollisuus.

Datan ja analytiikan merkityksen oivaltaneet ja sitä vahvasti liiketoimintastrategiassaan hyödyntävät yritykset disruptoivat entistä useammin kankeampia prosessiohjattuja yrityksiä joko omalla toimialallaan tai sen ulkopuolella – ja tekevät sen hyvällä menestyksellä.

Konsulttiyhtiö EY:n ja Forbes Insightsin Data & Advanced Analytics: High Stakes, High Rewards -tutkimuksen mukaan yrityksistä, joilla on liiketoimintastrategian ytimessä oleva selkeä jalkautettava analytiikkastrategia, jopa kaksi kolmesta (66 %) kertoo saavuttaneensa vähintään 15 prosentin liikevaihtokasvun vuonna 2016.

Sen sijaan niistä yrityksistä, joissa tällaista analytiikkastrategiaa ei ole, vain 13 % raportoi vastaavansuuruisista kasvuluvuista. Edelläkävijäyrityksistä 63 % vastasi myös käyttökatteensa kasvaneen vähintään 15 prosentilla viime vuonna. Tutkimuksen yrityksistä 7 % lukeutuu edelläkävijöiksi, 10% häntäpään pitäjiksi.

Kansainvälisellä tasolla Kiina, USA ja Iso-Britannia ovat pisimmällä kehittyneemmässä analytiikan hyödyntämisessä. Toimialoja vertailtaessa kärkikolmikkoon nousevat tieto- ja teleliikenne, teknologia sekä valmistava teollisuus. Tutkimuksessa haastateltiin yli 1 500:ttä yritysjohtajaa suurissa, vähintään 500 miljoonan dollarin liikevaihtoa tekevissä yrityksissä.

’’Tutkimuksemme mukaan 41 prosentissa yrityksistä ei ole vieläkään riittävää yhteistyötä esimerkiksi IT:n, liiketoiminnan ja data-analytiikkatiimien välillä’’, sanoo digitaalisista konsultointipalveluista Pohjoismaissa vastaava Anne Nahkala EY:ltä (kuvassa).

Suomessa ennakoivan analytiikan käytöstä on nähty hyviä esimerkkejä muun muassa kaupan alalla, mediapuolella ja kone- ja laitevalmistuksen aloilla.  Yli puolet selvityksen yritysjohdosta aikoo investoida rajusti analytiikkaan. Kahden vuoden aikana yli puolet yritysjohdosta arvioi yrityksensä sijoittavan vähintään 10 miljoonaa dollaria kehittyneeseen data-analytiikkaan.

Tutkimuksesta: EY:n ja Forbes Insightsin syksyllä 2016 tehdyssä tutkimuksessa haastateltiin eri puolilta maailmaa yli 1 500:ttä yritysjohtajaa suurissa yrityksissä eri toimialoilta.

LISÄÄ: Data & Advanced Analytics: High Stakes, High Rewards, EY (LINKKI, netti)

Uusimmat teknologiauutiset kätevästi uutiskirjeessä – kerran viikossa (LINKKI).

LUE – UUTTA  – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi!