Kalifornialainen tutkijaryhmä testasi uutta lähestymistapaa litiumin sisältävän rikki-pii kennon (sulfur-silicon full cells SSFC) luomiseksi. He lisäsivät palan litiumfoliota kennoarkkitehtuuriin niin, että samalla mahdollistettiin kontakti litiumfolion ja virrankeräimen välillä.
”Puolikennoissa käytetään anodina puhdasta litiumia, mikä nostaa esiin turvallisuuskysymyksiä, kuten dentriittien muodostumista ja litiumkorroosiota. Täyskennossa käytetään sen sijaan piitä anodina, mikä lievittää puhtaiden litium-anodien aiheuttamia turvallisuusongelmia säilyttäen akun tavoitellun korkean kapasiteetin”, toteaa URC:n jatko-opiskelija Rachel Ye.
Rikki ja pii ovat ympäristöystävällisiä ja runsaita materiaaleja ja niillä on potentiaalia edullisiin valmistuskustannuksiin. Piilla on jopa kymmenkertainen kapasiteetti grafiittianodeihin verrattuna. Rikki on puolestaan lupaava katodikandidaatti, jolla on kuusinkertainen nykyisten katodien kapasiteetti.
Näihin elektrodeihin perustuvat litiumionikennot ovat yksi tutkituimpia potentiaalisia järjestelmiä. Kuitenkin sen toteutukset ovat olleet monimutkaisia.Tavoiteltujen SSFC-rakenteiden suurin rajoitus on litiumin lähde. Tällä hetkellä tutkijat hyödyntävät esilitioituja materiaaleja kuten litiumsulfidia tai litiumsilisidiä. Niihin perustuvat kennot kärsivät kuitenkin lyhyistä syklisestä eliniästä ja vaativat materiaalien erikoiskäsittelyä.
Uusi täyden kennon SSFC konfiguraatio seuraavan sukupolven litiumioniakuille osoittaa 350 Wh/kg:n energiatiheyttä yli 250 syklillä ja C/10-toimintatavalla.
LISÄÄ: Nanobitteja (LINKKI), tutkijoiden tiedote (LINKKI) ja tutkimusjulkaisu Nature-tiedelehdessä (LINKKI).