Valmet Automotive laajentaa entisissä Nokian kännykkätehtaan tiloissa sijaitsevaa Salon akkutehtaan tuotantokapasiteettia. Tuotantolaajennukseen liittyen tehtaan henkilöstömäärän arvioidaan lähivuosina kaksinkertaistuvan neljäänsataan. Laajennustyöt ovat jo käynnistyneet, ja ne valmistuvat kesällä 2021.
Valmet Automotiven Salon akkutehtaalle valmistuu kokonaan uusi tuotantolinja, ja logistiikkatoimintojen tiloja laajennetaan kasvavan tavaraliikenteen mukaisesti. Lisäksi Valmet Automotive ottaa käyttöön myös Nokian entisissä tiloissa sijaitsevan Salo IoT Campuksen tyhjänä ollutta toimistotilaa.
Akkupakettien tuotanto on noussut Salon akkutehtaalla ennätystasolle. Akkutehtaan toiminnasta vastaavalla Valmet Automotiven EV Systems liiketoimintalinjalla on tällä hetkellä kolme asiakasta, ja uusia valmistussopimuksia arvioidaan allekirjoitettavan jo lähiaikoina. Valmistuspalveluiden lisäksi EV Systems tarjoaa asiakkaille akkujen suunnittelua ja testausta.
Salon akkutehtaalla työskentelee tällä hetkellä noin 200 henkilöä. Tehtaan tuotannon kasvun myötä sen henkilöstön määrän arvioidaan nousevan yli 400 henkilöön vuosien 2021 ja 2022 aikana. Yleisen taloustilanteen huomioiden tämä on osoitus Valmet Automotiven onnistuneesta laajentumisesta akkujärjestelmiin sekä yrityksen palveluihin kohdistuvasta vahvasta kysynnästä.
’’Akkujärjestelmät ovat Valmet Automotiven tulevaisuuden merkittävin kasvualue, ja tavoitteemme on nousta keskeiseksi toimijaksi niin akkujen sopimusvalmistajana kuin Tier 1 -tason järjestelmätoimittajana. Salon akkutehtaalla on keskeinen rooli kasvusuunnitelmissamme, kertoo Valmet Automotiven toimitusjohtaja Olaf Bongwald.
Valmet Automotive arvioi, että sen akkuihin ja muihin sähköisen liikenteen ratkaisuihin liittyvän toiminnan liikevaihto saavuttaa tai jopa ylittää ajoneuvovalmistuksen liikevaihdon lähivuosien aikana. Valmet Automotiven strategia painottaa kaikilla liiketoimintalinjoilla liikenteen sähköistymisen merkitystä.
TAUSTAA: Valmet Automotive -konsernin suurimmat osakkeenomistajat ovat sijoitusyhtiöt Tesi sekä Pontos Group, molempien omistusosuus on 38,46 prosenttia. Kiinalainen CATL, sähköautojen akkujen ja akkukennojen johtava valmistaja, omistaa konsernista 23,08 prosenttia.