Energiayhtiö Fortum on kehittänyt uuden tavan kierrättää sähköautoissa käytössä olleiden litiumioniakkujen sisältämä litium. Aiemmin litiumin saanti on muodostanut pullonkaulan, joka on heikentänyt osaltaan sähköautojen ekologisuutta. Fortumilla on Harjavallassa teollisen tason kierrätyslaitos.
Ajoneuvojen sähköistyminen lisää nopeasti niin akkujen, kuin niiden sisältämien materiaalien ja alkuaineiden, kuten litiumin, nikkelin, koboltin ja mangaanin, tarvetta. Toistaiseksi taloudellisesti ja kestävästi toimivia tekniikoita, joiden avulla voidaan kierrättää suurin osa litiumioniakkujen materiaaleista, on ollut harvassa erityisesti Aasian ulkopuolella.
’’Uuden patentoidun teknologiamme ansiosta pystymme paitsi ottamaan talteen ja kierrättämään sähköautojen akkujen sisältämän litiumin yhä kestävämmällä tavalla, myös tuottamaan akkuihin soveltuvan laatuista kierrätettyä litiumia teollisessa mittakaavassa’’, kertoo Fortumin akkuliiketoiminnan johtaja Tero Holländer.
Litium on eräs arvokkaimmista sähköajoneuvojen litiumioniakkujen sisältämistä raaka-aineista. Lisäksi sähköautojen litiumioniakkuihin tarvitaan tulevaisuudessa entistä enemmän kestävästi tuotettuja raaka-aineita, mikäli ennusteet liikenteen sähköistymisen kasvusta pitävät paikkaansa. Litiumioniakkujen maailmanlaajuisten kierrätysmarkkinoiden arvon uskotaan kasvavan merkittävästi tulevina vuosina.
Fortum ilmoitti vuosi sitten saavuttaneensa jo yli 80 prosentin kierrätysasteen kasvuyritys Crisolteqin kehittämällä ratkaisulla (LINKKI) litium-ioniakkujen matalanhiilijalanjäljen omaavassa hydrometallurgisessa kierrätysprosessissaan sekä pystyvänsä kierrättämään akkujen sisältämän koboltin, nikkelin ja mangaanin.
Vuoden alussa Fortum osti uuden teknologian kehittäneen 23 henkilön Crisolteqin ja Harjavallan tehdastoiminnot. Panostus vahvisti Fortumin asemaa akkujen korkean jalostuspotentiaalin kierrätyksessä Euroopassa ja toi mukanaan myös teollisen tason kierrätyslaitoksen. Fortum kertoi maaliskuussa tiivistävänsä myös yhteistyötään BASF ja Nornickelin kanssa sähköautojen akkujen kierrätyksessä (LINKKI, uutinen 6.3.2020).