Sähköautojen valmistukseen vielä voimallisesti muutama vuosi sitten tähdännyt Valmet Automotive jatkaa perinteisten bensiiniautojen valmistusta saksalaiselle Mercedes-Benzille. Vuodesta 2013 valmistetun A-mallin sijalle tulee 2017 alkupuolella Mercedes-Benzin GLC-maastoautomalli. Tuotannon räätälöinnin takia yritys joutuu lomauttamaan väkeään ennen uuden mallin tuotannon aloittamista.
Uuden automallin valmistus merkitsee ymittavia muutostöitä Uudenkaupungin autotehtaalla, muun muassa uuden korihitsaamon rakentamista GLC-mallia varten. Projektin investointien suuruus on useita kymmeniä miljoonia euroja.
Mercedes-Benzin A-sarjan valmistus jatkuu ensi vuonna Uudessakaupungissa, mutta uuden valmistussopimuksen myötä painopiste siirtyy kohti GLC-mallia. Mercedes-Benzin Bremenin tehtaan tuotantokapasiteetti on jo nyt täydessä käytössä.
Ensimmäiset GLC-mallit saadaan Uudenkaupungin autotehtaan linjalta vuoden 2017 ensimmäisen neljänneksen aikana ja muutosvaiheen aikana A-sarjan valmistusmäärä Suomessa laskee. Valmet Automotive aloittaakin tuotantohenkilöstöä koskevat YT-neuvottelut.
Vuoden 2016 keväällä alkavan sopeutustarpeen arvioidaan vastaavan vuositasolla noin 300 henkilötyövuotta. Silti väkeä tarvitaan lisää uuden mallin tuotannon alkaessa. Maastoauton tuotannon alettua maastomallien suunniteltu valmistusmäärä vastaa A-sarjan valmistusmääriä.
’’Tämän hetken suunnitelmien mukaan tarvitsemme kaikki nykyiset autonrakentajamme GLC-mallin tuotannon ylösajoon vuoden 2017 alussa.. kertoo Valmet Automotiven toimitusjohtaja Ilpo Korhonen
Projektivaiheessa GLC-mallin valmistuksen työllistävä vaikutus arvioidaan kaikkiaan muutamaksi sadaksi henkilötyövuodeksi. Tuotantovaiheessa GLC tulee työllistämään Valmet Automotivella noin 1200 henkilöä ja alihankkijoilla noin 300 henkilöä.
Mercedes-Benzin A-sarjaa on valmistettu Uudessakaupungissa vuodesta 2013 alkaen. Ennen sitä yritys valmisti Porchen urheiluautoja ja oli 2010-luvun vaihteessa sähköautojen sarjavalmistuksen pioneerien joukossa. Yritys valmisti norjalaisen Think-sähköautojen lisäksi amerikkalaisen Fisker Karma-sähköhybridi-urheiluautoja.
Sähköautojen valmistus loppui kuitenkin jo kesällä 2012 ja Karman tuotantolaitteet purettiin Uudenkaupungin tehtaalta vuosi sitten. Yritys on tehnyt useita sähkökonseptiautoja ja tarjoaa autojen ja erityisesti sähköautojen suunnittelutoimintaa.
Uudenkaupungin autotehtaan lisäksi Valmet Automotiveen kuuluu vuonna 2010 ostetun Karmannin avoautojen kattoratkaisuja valmistus Saksassa ja Puolassa. Ensimmäinen auto oli vuonna 1969 valmistettu Saab 95. Katso täältä mitä muita automalleja tehtaalla on valmistettu vuosien varrella.