Volvo laajentaa yhteistyötä amerikkalaisen tekoäly- ja grafiikkapiirejä kehittävän Nvidian kanssa. Ruotsalais-kiinalainen autonvalmistaja aikoo hyödyntää tulevissa robottiautomalleissaan amerikkalaisyrityksen uusinta Drive Orin -järjestelmäsirutekniikkaa. Jo aiemmin yritys on sopinut Nvidian kanssa Xavier-tietokoneiden hyödyntämisestä.
Suuri laskentateho on ehdoton edellytys turvalliselle autonomiselle ajamiselle. Nvidian autonomisiin autoihin tarkoitettu piirialusta pystyy käsittelemään valmistajan mukaan 254 teratoimintoa (254 biljoonaa toimintoa) sekunnissa (TOPS).
Nvidian piirialusta tarjoaa lisää laskenta- ja grafiikkatehoa, ja se mahdollistaa autonomisessa ajamisessa tarvittavien kehittyneiden anturijärjestelmien, kuten valotutka LiDARin, käytön, joita Volvolle kehittää Luminar.
Ensimmäinen uusia piirejä hyödyntävä auto on seuraavan sukupolven Volvo XC90, joka paljastetaan ensi vuonna. Volvo haluaa olla ensimmäinen autonvalmistaja, joka käyttää Nvidian uusimman sukupolven piiritekniikkaa SPA2-arkkitehtuurille perustuvissa malleissaan.
Volvolla Nvidian piirialustaan perustuva yksikkö on keskeisessä osassa turvallisen ja jatkuvasti päivittyvän autonomisen ajamisen toteuttamisessa. Se toimii yhdessä ohjauksen ja jarrutuksen varajärjestelmien sekä erityisohjelmiston kanssa, jonka Volvo on kehittänyt toisen teknologiatoimittaja Zenseactin kanssa.
”Nvidian Drive Orin -tekniikan avulla voimme nostaa uuden sukupolven autojemme turvallisuuden seuraavalle tasolle”, sanoo Volvon pääteknologiajohtaja Henrik Green.
Volvon tuleva SPA2-arkkitehtuuri on laitteistoltaan valmis autonomiseen ajoon heti tuotannon alusta lähtien. Autonomisen ajamisen toiminto Highway Pilot aktivoituu, kun järjestelmä on varmistanut turvallisen maantieteellisen sijainnin ja sopivat olosuhteet.
Tämän päivän ilmoitus on jo jatkoaskel Nvidian kanssa, sillä yritykset aloittivat yhteistyön piiriratkaisuissa jo vuonna 2018. Tuolloin yritykset sopivat, että Volvo hyödyntää tukevaisuuden SPA2-alustalle perustuvien autojen ydintietokoneessa Nvidian Drive Xavier-laskentayksiköitä.
Tulevassa ratkaisussa Xavier-yksiköt toimivat yhdessä Nvidian autonomisen ajamisen Orin tietokoneen kanssa, joka vastaa laskentatehoa vaativasta työstä, kuten konenäöstä, LiDAR-prosessoinnista ja autonomisen ajamisen vaatimasta korkeasta turvallisuustasosta.
Volvon mukaan keskitettyyn laskenta-arkkitehtuuriin siirtyminen poistaa turhaa monimutkaisuutta. Ympäri autoa ei tarvita yrityksen mukaan useita erilaisia elektronisia ohjausyksiköitä, jotka ohjaavat yksittäisiä toimintoja ja järjestelmiä, vaan suurin osa ohjelmistosta kehitetään yrityksen sisällä ja säilytetään auton keskustietokoneessa. Tämä mahdollistaa Volvon mukaan tiheämmin tehtävät parannukset ja ominaisuuksien lisäämisen automaattisten langattomien ohjelmistopäivitysten kautta.