Vuoden alussa voimaan tullut uusi laki, joka yhtenäisti droneja koskevat säädökset koko EU:n alueella. Samalla se vaatii suomalaisille dronekäyttäjiltä rekisteröitymistä ja vähintään verkkokokeen suorittamisesta. Mukana on linkit myös Traficomin ja Fintrafficin uusimpiin ohjeistuksiin.
Uuden lainsäädännön mukaan kaikkien dronekäyttäjien, niin harrastajien kuin ammattilaistenkin, tulee rekisteröityä, perehtyä dronejen lennättämistä koskeviin sääntöihin ja suorittaa pääsääntöisesti koe. Droneharrastajille riittää yleensä verkkotentin suorittaminen.
’’Tällä hetkellä kokeen on suorittanut reilu 9 000 kauko-ohjaajaa, mutta arviomme mukaan lennättäjiä on paljon enemmän”, tiiminvetäjä Patrik Söderström Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista kertoo. Hän odottaa, että rekisteröintien lisääntyvän, kun lennätyskausi alkaa vilkastua.
Lisäksi rekisteröinti ei koske käyttäjiä, jotka lennättävät alle 250 gramman painavia kamerattomia tai leluiksi määriteltyjä droneja. Vaativammat kamera-dronet ovat kuitenkin monen mielessä kesän lennätyksiä ajatellen.
Dronea tulee lennättää 120 metrin alapuolella, ja lennättäjän on pidettävä näköyhteys droneen. Lentokenttien ja ihmisjoukkojen läheisyydessä on noudatettava varovaisuutta ja tarvittaessa sovittava erikseen lennonvarmistusyksikön kanssa. Ohjeet luvan pyytämiseksi löytyvät Fintrafficin verkkopalvelusta.
”Fintrafficin lennonvarmistuksen tavoitteena on kehittää lennättäjille palveluportaali, jossa lähitulevaisuudessa tarjoamme muuan muassa ilmatilannekuvaa, lennonneuvontapalveluja ja kauppapaikan”, kertoo johtaja Pasi Nikama Fintrafficin lennonvarmistuksesta.
Ilmailua on eräissä osissa Suomea rajoitettu kielto- ja rajoitusalueilla. Tällä hetkellä on olemassa myös yksi yksityinen verkkopohjainen karttapalvelu, josta on mahdollista tarkistaa suunnitellun lennon reitin tilanne.
Lisätietoja: Traficomin droneinfo.fi (LINKKI) ja Fintraffic.fi -sivusto (LINKKI) sekä Uusiteknologia.fi:ssä julkaistut aiemmat drone-alueen uutiset (LINKKI).
Kuvituskuva: Ericsson hyödynsi dronea Rohde & Schawarzin testilaitteen kenttämittauksissa syyskuussa 2019 (LINKKI, uutinen).