Nykyautoilijalle on tarjolla useita erilaisia diagnostiikka- ja järjestelmätestejä. Mitä testeillä tutkitaan, mitä eroa niillä on ja milloin auto kannattaa käyttää laajemmassa diagnoositestissä? Vianorin autohuollon päällikön Pekka Alangon mukaan autojen pelkät OBD-vikakoodit ei auta aina kaikissa tilanteissa.
Nykyisin kaikissa autoissa oleva OBD-järjestelmä (On Board Diagnostics) on standardisoitu järjestelmä, jonka tehtävänä on valvoa auton päästöihin vaikuttavia järjestelmiä. Käytännössä tämä tarkoittaa moottorin ja voimansiirron järjestelmiä.
’’OBD-testillä saadaan selville auton mahdolliset päästöihin vaikuttavat viat, jotka aiheuttavat katsastuksessa hylkäyksen. Lisäksi tarkastetaan, onko niin sanotun itsevalvonnan osajärjestelmätestit suoritettu’’, tiivistää rengas- ja autonhuoltoketju Vianorin autonhuollon päällikkö Pekka Alanko.
OBD-testi kannattaa hänen mukaansa teettää, jos auto on muuten huollossa ja katsastus on tulossa lähiaikoina. OBD-testi on voimassa kolme kuukautta, eli sen voi tehdä jo jonkin aikaa ennen katsastusta. Ajoneuvon iästä riippuen katsastuksessa voidaan lisäksi vaatia erillinen päästötesti, jossa mitataan ajoneuvon pakokaasupäästöt tietyillä kierrosluvuilla.
OBD-testi ei silti välttämättä tunnista kaikkia moottorin tai voimansiirron vikakoodeja vaan niin sanotut valmistajakohtaiset vikakoodit luetaan järjestelmätestissä. Sen sijaan vikavalon syttyminen tarkoittaa yleensä järjestelmätestin tarvetta.
’’Tyypillisesti järjestelmätestin tarve tulee eteen, kun auton mittaristossa syttyy jokin viasta kertova merkkivalo tai kun ajotietokone kertoo ongelmasta. Merkkivalo ei kuitenkaan aina välttämättä syty, vaan järjestelmävika voi myös ilmetä jonkin toiminnon toimimattomuutena tai puutteellisena toimintana’’, Vianorin Alanko sanoo.
Nykyaikaisissa ja myös hiukan vanhemmissakin henkilöautoissa on jo useita erilaisia elektronisesti ohjattuja järjestelmiä ja niiden alijärjestelmiä, kuten ABS/ESP, rengaspainevalvonta, turvajärjestelmät, kuljettajaa avustavat järjestelmät, viihde- ja mukavuusjärjestelmät, lämmönhallinta ja korielektroniikka. Yhteensä ohjainlaitteita voi autossa olla useita kymmeniä, jopa yli sata.
Näiden järjestelmien vikakoodien lukeminen ei onnistu Vianorin mukaan pelkällä OBD-testillä. Myöskään kaikkia moottorin tai voimansiirron vikakoodeja ei välttämättä saa luettua pelkän OBD-testin avulla. Järjestelmätestissä luetaan vikakoodit kultakin ohjainlaitteelta järjestelmäkohtaisella ohjelmalla, jolloin myös standardien ulkopuoliset vikakoodit saadaan luettua.
Vaikka nykyaikainen auto ja sen järjestelmien itsediagnoosit ovat hyvinkin kehittyneitä, ei vian löytyminen pelkällä tietokoneen kytkemisellä ole mikään itsestään selvyys. ’’Usein vikakoodeja on lukuisia, eivätkä kaikki niistä välttämättä ole merkityksellisiä vianetsinnän kannalta. Siksi testilaitteen käytön lisäksi tarvitaan myös järjestelmien toiminnan tuntemusta ja monesti myös lisämittauksia, ennen kuin vika saadaan paikannettua’’, Vianorin Alanko sanoo.
Kuva: Vianor