Peliteollisuus kasvatti tietokonegrafiikan mittausosaajia Suomeen. Vuoden ikäinen Basemark haluaa mitata myös VR-sovellusten toimintaa ja minimoida laitteiden tehonkulutusta.
Basemarkin toimitusjohtaja Tero Sarkkisella on tietokonegrafiikan mittaaminen verissä. Kokemusta on Futuremarkilta, jonka suorituskyvyn mittausohjelmisto 3DMarkin nimeen PC-pelaajat edelleen vannovat.
Toisen uran Sarkkinen teki graafisia käyttöliittymiä autoteollisuudelle valmistavassa Rightwaressa, joka tosin halusi myöhemmin keskittyä käyttöliittymäliiketoimintaan.
Sarkkinen osti yrityksen testausliiketoiminnan ja mukaan lähtivät Futuremarkin ajoilta tuttu Arto Ruotsalainen sekä suomalaisen ohjelmistoyhtiö Symbion perustajat Mika Heikinheimo ja Seppo Kolari.
Nyt yritys työllistää 10 henkeä, joista kolme on ulkomaalaisia. Asiakkaita ovat prosessoreja valmistavat yritykset, kuten AMD, Intel, Mediatek, NVIDIA ja Qualcomm. Toinen asiakasryhmä on suorittimia käyttävät laitevalmistajat Amazon, Apple, HTC, LG ja Samsung.
Basemark on kehittämässä grafiikkamittauksen lisäksi suorittimien virrankulutuksen mittausta, jonka kehittämiseen on saatu Tekesiltä tuotekehityslainaa. Muita kasvualueita ovat autoteollisuus ja uudenlaisten virtuaalitodellisuuslaitteiden testaaminen, jossa yritys tekee yhteistyötä saksalainen Crytekin kanssa.
”Crytekin pelimoottorin päälle kehittämme testi koostuu ohjelmistosta sekä testauslaitteesta, jonka avulla mitataan VR-lasien viivettä. Tutkimusten mukaan syy useimpien kokemaan pahoinvointiin VR-lasien kanssa liittyy niiden viiveeseen’’, Tero Sarkkinen sanoo.
Basemark lupaa kertoa lisää VR-testauksesta ensi vuoden tammi-helmikuussa sekä San Franciscossa maaliskuussa 2016 järjestettävässä Game Developer’s Conferencessa.