Musiikin kuuntelu digitalisoituu – kännykästä ykköslaite

Kännykkä on pian ohittamassa pian radiokuuntelun musiikin osalta, kertoo Teoston ja musiikkituottajien uusin selvitys musiikinkuuntelusta Suomessa. Lisäksi yhä useampi suomalaisista on valmis myös maksamaan striimatusta musiikista – niin premium-palveluista kuin keikoistakin.

Kaikkiaan radio on silti edelleen ylivoimaisesti suosituin musiikin kuuntelun väline Suomessa. Siitä pitää huolen koko maan kattava fm-radioverkko useine kanavineen sekä ilmaiseksi tarjolla olevat radio.fi ja Ylen Areena sekä muut yleisradoyhtiöiden verkkolaajennukset, joita voi kuunnella myös kännykän kautta. Suomalaisista on 60 prosenttia radiota autossa viimeisen vuorokauden aikana. Erityisesti kuunteluun käytetyssä ajassa radio on selkeä ykkönen. Puhelin ottaa kuitenkin radiota kiinni musiikinkuuntelulaitteena kovaa vauhti.

Pelkästään musiikkia viimeisen vuorokauden aikana puhelimesta kuunnelleiden suomalaisten määrä puhkaisi äskettäin ensimmäistä kertaa 50 prosentin maagisen rajan ja oli 52 prosenttia.  Viimeisen vuoden aikana sen käyttö oli kasvanut seitsemän prosenttia. Nuorille puhelin on musiikkilaitteena jo ykkönen ja alle 40-vuotiaiden joukossa puhelin on jo ohittanut radion. Mitä nuorempi ryhmä, sen enemmän puhelinta käytetään: alle 18-vuotiaista peräti 88 prosenttia oli Teoston selvityksen mukaan kuunnellut musiikkia puhelimella.

Puhelimen käyttö ainoana musiikinkuunteluvälineenä on myös kasvanut merkittävästi viimeisen kahden vuoden aikana: vähintään kerran kuukaudessa puhelinta käyttää musiikin kuunteluun jo noin neljä miljoonaa suomalaista. ”Puhelin on musiikinkuuntelulaitteista ainoa, joka tällä hetkellä kasvaa. Kaikki muut välineet joko kutistuvat tai pysyvät ennallaan”, kertoo  Teostolle Musiikin kuuntelu -tutkimuksen suunnitellut johtava tutkija Kari Tervonen Omnicom Media Groupista.

CD-soittimen osuus musiikin kuuntelussa on laskenut jo alle kymmeneen prosenttiin. Uusista tavoista silti puheella ohjattavia älykaiuttimista musiikkia oli kuunnellut vasta neljä prosenttia suomalaisista. Tervonen ennustaa silti puheella ohjattaville älykaiuttimille nousua. Vinyylilevyjen kuuntelua suosii  enää vain yksi prosentti

Korona-aikana suomalaiset ovat ryhtyneet myös maksamaan striimatusta musiikista. Jo 38 prosenttia suomalaisista oli kuunnellut musiikkia maksullisesta striimauspalvelusta, mikä on viisi prosenttiyksikköä enemmän kuin viime vuonna. Maksullisen striimauksen ostajien määrä on nyt noin kolminkertainen verrattuna fyysisen äänitteen ostaneiden henkilöiden 13 prosentin määrään.

Myös maksullinen striimaus on nuorten juttu: intensiivisin käyttäjäryhmä maksullisessa striimauksessa ovat 19-25 -vuotiaat, joista peräti 77 prosenttia oli kuunnellut musiikkia maksullisesta palvelusta. Silti myös vapaasti katsottava Youtube jatkaa pitkään jatkunutta kasvuaan olleen selvästi käytetyin palvelu musiikin striimaukseen. Jopa 58 % suomalaisista oli kuunnellut musiikkia Youtubesta. Sekä Spotify että YouTube tavoittavat musiikinkuuntelualustoina nyt noin 50 prosenttia suomalaisista joka viikko.

Musiikin kuuntelu -tutkimus toteutettiin vuonna 2021 kahdeksatta kertaa. Teoston ja Musiikkituottajat IFPI Finlandin tilaamaan tutkimukseen vastasi elokuussa 2021 yli tuhat 13–75-vuotiasta suomalaista. Tuloksia peilattiin myös muihin tietolähteisiin ja aiempiin vuosiin. Selvityksen suunnitteli ja analysoi johtava tutkija Kari Tervonen Omnicom Media Groupista.

Lisää: Teoston ja musiikkituottajien selvitys musiikin kuuntelusta 2021 -tutkimuskoostte (LINKKI, pdf)

Kuvituskuva: Ericsson