Uuden robottiautoalusta elokuussa julkistanut Sensible 4 tuo ratkaisun henkilöautojen ja bussien lisäksi myös raskaampaan ammattikäyttöön. Kuorma-autoihin sopiva ratkaisu mahdollistaa toiminnan myös säällä kuin säällä.
Sensible 4 Dawn-ohjelmistoalustaa voidaan hyödyntää esimerkiksi kuorma-autoissa, jotka toimivat kaivoksissa, tehtaissa, jalostamoissa, puunjalostuslaitoksissa, satamissa ja logistiikkakeskuksissa. Sitä edistää, että maailmalla kasvava pula kuljettajista vaikuttaa kuljetusalaan kaikkialla.
Nykyään pelkästään Euroopassa on eri arvioiden mukaan parinkymmenen prosentin pula kuorma-autonkuljettajista, ja vuoteen 2028 mennessä esimerkiksi Japanissa tarvittaisiin 280 000 uutta kuorma-autonkuljettajasta.
”Tiedämme, että lainsäädäntö ja tekniikka, jota tarvitaan automatisoitujen ajoneuvojen toimimiseen itsenäisesti yleisillä teillä ilman turvakuljettajaa kyydissä, vie vielä aikaa”, sanoo Sensiblen toimitusjohtaja Harri Santamala, mutta suljetuilla teollisuusalueilla tekniikka voidaan hänen mukaansa ottaa käyttöön vaikka saman tien. Lisäksi tekniikan kyky toimia ilman tiemerkintöjä, päivänvalossa ja pimeässä mahdollistaa Santamalan työmaaoperaattoreiden luotettavan lisäämisen tuottavuuttaan.
Automaattinen ajoneuvokanta mahdollistaa tarpeen mukaan tai jatkuvan toiminnan vähentäen samalla käyttökustannuksia ja lisäämällä tuottavuutta. Automatisoinnin ansiosta ajoneuvojen määrä ei lisää kuljettajakustannuksia.
Jotkut toiminnot, joita tällä hetkellä ajetaan raskailla kuorma-autoilla, voidaan korvata suuremmilla mutta vähemmän kustannuksia tuottavilla sähköautoilla. Kaupallinen kannattavuus on Santamalan mukaan myös syy, miksi automatisoidut kuorma-autot toimivat teollisuuskohteissa. Yritys on aloittanut jo kokeet yhdessä yhden suuren kuorma-autovalmistajan ja heidän asiakkaansa kanssa.
Lisää: Sensible 4 Dawn raskaan sarjan ammattisovelluksiin (LINKKI1) ja (LINKKI2) sekä aiemmat Sensiblen robottiautoja käsittelevät uutisjutut Uusiteknologia.fi:ssä (LINKKI).
Kuva: Sensible 4