Täys- ja hybridisähköautojen määrä lisääntyy jo vauhdilla. Myös yhä useampi auton ostaja miettii sähköauton hankkimista joko uutena tai käytettynä. Yksi yleisimpiä pohdinnan aiheita on kuitenkin sähköautojen vaurioiden korjauskustannukset, kertoo vakuutusyhtiö Fennia selvityksessään. K-Auto kertoo silti jopa 41 prosenttia olevan kiinnostuneita hankkimaan täyssähköauton.
Uusimpien tilastojen mukaan täys- ja hybridisähköautokanta on kasvanut vuoden 2021 kesästä kuluvan vuoden kesään 61 prosenttia ollen kesäkuun lopussa 2022 noin 125 000. Siitä hybridiautojen osuus on edelleen noin kolme neljäsosaa, mutta kasvuvauhti täyssähköautojen osalta on niitä kiivaampaa.
Alkuvuoden aikana rekisteröidyistä henkilöautoista jo 17 prosenttia oli jo täyssähköisiä, joista Volkswageneita (11,7 %) ja Tesloja (10,8 %). Alueellisesti sähköautojen osuus henkilöautojen kokonaismäärästä on suhteellisesti korkeinta pääkaupunkiseudulla.
Uusien täyssähkö- ja hybridiautojen osuus noussee tänä vuonna jo yli 40 prosentin. Kasvua hidastaa lähinnä autotehtaisen komponenttipulan aiheuttamat saatavuusongelmat sekä käytettyjen sähköautojen määrän vähäisyys kasvutilanteessa.
Monia mietityttää edelleen sähköautojen korjauskustannukset vaikka vakuutusyhtiön Fennian mukaan mukaan autojen käyttövoimalla ei ole juurikaan roolia korjauskustannusten suhteen, varsinkaan vaurioiden ollessa pelkästään kosmeettisia ja korimateriaalien ollessa perinteiset teräs ja muovi.
”Julkisuudessa on keskusteltu sähköautojen korjaamisen olevan selvästi kalliimpaa kuin perinteisten polttomoottoriautojen. Verrokkina kustannuksille käytetään Suomen keskimäärin hyvin iäkästä autokantaa, jolloin kustannusero väistämättä korostuu”, selventää myös Autoklinikan myyntijohtaja Pentti Oksanen.
Kustannusero kasvaa perinteiseen teräsrakenteiseen autoon verrattuna, jos vauriot ulottuvat syvemmälle auton rakenteisiin ja erityisesti runkomateriaalin ollessa alumiinia. Sähköautojen valmistajat antavatkin korjauksiin yleensöä hyvin tarkat korjausohjeistukset.
”Ohjeistus liittyy autojen turvallisuuteen. Alumiini materiaalina sitoo hyvin energiaa, mutta on tältä osin rakenneosissa samalla ”kertakäyttöinen”, joten massiivisia osan vaihtoja tulee selvästi helpommin kuin teräsrakenteisissa autoissa”, täydentää Autoklinikan Oksanen.
Niin sanottujen Plug-in-hybridien korjauskuluja taas nostaa tuplatekniikka. Niissä on käyttövoiman osalta käytössä kaksi tekniikkaa; sekä sähkö- että polttomoottori. Monien automerkkien osalta sähkömoottorin komponenteille on löytynyt tilaa ainoastaan konehuoneen etureunasta. Osat ovat näin ollen erityisen alttiita keulakolarin seurauksena tapahtuville vaurioille. Sähköpuolen osat ovat lisäksi lähtökohtaisesti vaihdettavia, eikä niitä ole tarkoitettu korjattaviksi.
Suomalaiset kiinnostuneita hankkimaan täyssähköauton
Täyssähköauto on K-Auton selvityksen mukaan jo vaihtoehto yhä useammalle suomalaiselle autoilijalle. Jopa 41 prosenttia heidän selvitysten mukaan kertoo olevansa kiinnostunut täyssähköauton hankkimisesta seuraavan viiden vuoden aikana. Alueellisesti kiinnostus täyssähköautojen hankintaa kohtaan korostuu Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa ja Pirkanmaalla.
Kuvituskuva: Tesla