Nokia julkisti tänään päivitetyn strategian, teknologiastrategian sekä uuden brändin Mobile World Congress 2023 -tapahtumassa Barcelonassa. Yhtiön logo muistuttaa tyyliltään paljolti korealaisen autonvalmistaja Kian aasialaista logotyyliä. Sillä mennään aina metaversiumiin asti.
Nokia esitteli Barcelonan mobiilimessuilla tähtäävänsä edelläkävijäksi tulevaisuuden pilviteknologiaan pohjautuvissa verkkoratkaisuissa aina metaversiumiin asti. Muutos on tulossa, sillä verkkojen merkitys kasvaa tulevaisuudessa, kun yritykset ympäri maailmaa panostavat digitalisaation hyödyntämiseen. ’
’Verkkojen todellisesta voimasta on nähty vasta häivähdys – tulevaisuuden kehittyneet, aistivat ja ajattelevat verkot eivät pelkästään yhdistä ihmisiä ja laitteita, vaan ne ovat mukautuvia, itsenäisiä ja helposti käytettäviä’’, sanoi Nokian toimitusjohtaja Pekka Lundmark Barcelonassa.
Hän avasi tapahtumassa myös Nokian strategioita, jotka tukevat yrityksen tavoitteita olla mukana entistä vahvemmin verkkojen siirtyessä yhä vahvemmin pilveen. Yritys jatkaa samalla jo vuonna 2021 julkistetun kolmivaiheisen muutoksen toteuttamista kasvun varmistamiseksi.
Nokia on saanut Lundmarkin mukaan jo ensimmäisen vaiheen eli teknologisen perustan kuntoon onnistuneesti päätökseen vuoden 2021 aikana. Vuonna 2022 yhtiö siirtyi strategian kiihdytysvaiheiseen ja aikoo jatkaa tämän eteenpäin viemistä sekä valmistautua skaalausvaiheeseen teknologiajohtajuuden ja kasvaneen asiakaskunnan vauhdittamina.
Päästäkseen uusiin tavoitteisiin Nokia keskittyy Lundmarkin mukaan erityisesti Nokia-brändin kehittämiseen, oikean osaamisen varmistamiseen, pitkän aikavälin tutkimus- ja kehitystyöhön erityisesti 6G:ssä sekä digitalisaation hyödyntämiseen omassa toiminnassaan. Siitä on saatu jo näyttöä kun yritys on saanut 5G-laitteiden piiri- ja teknologiakehityksen uuteen lentoon.
Barcelonassa Nokia esitteli muun muassa uusimpaan ReefShark-piiriversioon perustuvan massiivisen MIMO-5G-radiot, 32 TRX (Habrok 32) että 64 TRX (Habrok 64) -versioina AirScale-tukiasemaratkaisuihinsa. Niistä voit lukea lisää Nokian MWC23-tuotesivujen (LINKKI) kautta sekä MWC23-tiedotteista (LINKKI).
Nokian päivitetty strategia
- Kasvattaa markkinaosuutta viestintäpalvelujen tarjoajissa vahvistuneen teknologiajohtajuuden kautta.
- Laajentaa yritysasiakasliiketoimintaa.
- Kehittää tuote- ja palveluvalikoimaa markkina- ja teknologiajohtajuuden varmistamiseksi kaikilla niillä markkinoilla, joilla Nokia kilpailee.
- Hyödyntää patenttilisensoinnin mahdollisuuksia mobiililaitteiden lisäksi myös muilla toimialoilla sekä jatkaa tutkimus- ja kehitysinvestointeja.
- Ottaa käyttöön uusia liiketoimintamalleja, kuten palveluihin perustuvia (as-a-Service) ratkaisuja.
- Valjastaa vastuullisuus kilpailueduksi ja lunastaa toimialan luotetuimman palveluntarjoajan asema.
Taustaa: Nokian uudistettu logo kuvaa yrityksen mukaan energistä, dynaamista ja modernia yhtiön kulttuuriin ja toiminta-ajatukseen pohjaten. Logo symboloi myös yhteistyötä, jota vaaditaan verkkojen potentiaalin täysimittaiseksi hyödyntämiseksi ja kestävän kehityksen, tuottavuuden sekä saavuttavuuden parantamiseksi. Tässä kaikki Nokian logot perustamisesta alkaen.
Lisää: Nokian uutuuksista, strategiasta ja logon taustoista Barcelonassa 26.2.2023 tilaisuuden videolta (LINKKI). Tilaisuus alkaa Youtube-videolta 13.50 kohdasta!
Kuva: Nokia Barcelona MCW23