Keväiset routavauriot ja sulavan lumen aiheuttamat lammikot voivat aiheuttaa autoilijoille ikäviä yllätyksiä. Erityisesti sähköautojen kanssa kannattaa olla vakuutusyhtiö Fennian mukaan tien päällä tarkkana, sillä ne voivat olla tierikkojen kanssa kovilla akuston ja pienemmän maavaran vuoksi. Kun akusto lisäksi sijaitsee auton pohjassa, on epätasaisella tiellä tavallista suurempi riski auton vaurioitumiseen.
Suomessa autoteiden päällysteet vaurioituvat usein keväisin, kun lumet sulavat ja lämpötila saattaa sahata nollan molemmin puolin. Usein montut ja halkeamat tiessä ovat harmittomia, mutta isommat kuopat tai esimerkiksi halkeaman terävät reunat voivat aiheuttaa autoilijoille monenlaista harmia.
Tiestöstä vastaava Väylävirasto varoitti jo eteläistä Suomea jo tammikuussa vetisen talven vaurioittamista tienpinnoista. Sähköautoissa on usein tavallista pienempi maavara, koska sillä on saatu ilmanvastusta pienemmäksi. Fennian ajoneuvo- ja omaisuusvakuuttamisen johtaja Mikko Pöyhösen mukaan varsinkin sähköautojen kuljettajien kannattaa kiinnittää huomiota teiden kuntoon.
’’Monessa sähköautossa akuston suojaus voi olla auton pohjassa melko kevyt. Silloin routavauriot, tien epätasaisuus tai jäiset lumipenkat voivat herkästi vaurioittaa sähköauton akkua’’, Fennian Pöyhönen sanoo. Lisäksi hän muistuttaa, että akkukoteloon tullut lommo voi rikkoa akkukennoja ja aiheuttaa erilaisia vikoja autolle. ’
’Myös katsastajat ovat tässä asiassa tarkkoja. Sähköauton pohjan kanssa tulee olla varovainen koko ajan, oli kyse sitten kelirikosta, mökkitiestä tai kaupunkien katukivetykset’’, Pöyhönen sanoo. Töyssyjen ja kuoppien lisäksi riskipaikkoja sulamisvesien aikaan ovat erityisesti teiden notkokohdat, joihin kerääntyy paljon vettä.
Pöyhönen kehottaakin välttämään suurempia lammikoita ja veden peittämää osuutta tiellä. Lammikot voivat olla yllättävän syviä, jolloin vettä voi päätyä jopa autoon sisälle. Pöyhösen mukaan millään autolla ei tule ajaa veteen silloin, kun ei tiedä sen syvyyttä tarkasti.
’’Monesti lammikot ja notkot oletetaan matalammiksi kuin ne oikeasti ovat. Varsinkin sähköautossa auton pohja tulee nopeammin vastaan pienemmän maavaran vuoksi. Jos kosteutta pääsee auton sisälle ja sähkölaitteisiin, voi se aiheuttaa erilaisia häiriöitä ja korroosiota’’, Fennian Pöyhönen sanoo.
Ongelmien tullessa sähköauto kannattaa Pöyhösen mukaan tarkistuttaa matalalla kynnyksellä. Hän kehottaaottamaan yhteyttä huoltoon, jos auto on osunut kuoppaan tai ajanut syvästä lammikosta. ’’Vioittunut akku voi toimia arvaamattomasti, joten se joudutaan usein vaihtamaan kokonaan’’, Pöyhönen muistuttaa.
Kaskovakuutuksissa voi olla hänen mukaansa vaihtelua siinä, mitä ne kattavat ja minkälaiset omavastuut niissä on. Ja jos sähköauton rengas puhkeaa kesken matkan ja sen haluaa itse vaihtaa, tulee autonvalmistajan ohjeita noudattaa tarkasti.
’’Akusto voi vaurioitua, jos tunkin asettaa väärään kohtaan sähköautoa. Sen vuoksi suosittelemme renkaidenvaihtoon ammattilaista. Lisäksi sähköauto on akkunsa vuoksi painavampi kuin vastaava polttomoottoriauto, joten tunkki ei välttämättä kestä pidempiä aikoja. Tämä kannattaa huomioida esimerkiksi kesärenkaiden vaihtamisessaä’’, taustoittaa Fennian ajoneuvo- ja omaisuusvakuuttamisen johtaja Mikko Pöyhönen.
Kuvituskuva: Mercedes-Benzin sähköauton akkurakenne ja suojaukset.