Vuoden 1947 laki määräsi, että Suomessa operaattorin oli tarjottava asiakkailleen puheluiden lisäksi numeropalvelua paperihakemiston rinnalla. Moni vanhempi muistaa varmaan lankapuhelimet, joihin oli liimattuna numerotiedustelu 118:n sekä hätänumero 112:n tarrat. Molemmat palvelut ovat edelleen olemassa myös kännykkäkautena.
Ennen vanhaan oli tavallista, että paikallisen puhelinyhtiöiden numerotiedustelua hoiti yksi yksittäinen sihteeri, joka useimmiten osasi vielä ison osan puhelinnumeroista ulkoa. Pitkälle on tultu niistä päivistä, kun sihteeri 50-luvulla istui pöytänsä ääressä ja lasketteli paikkakuntalaisten numeroita ulkomuistista!
Alkuaikoina numeropalvelut olivat myös aluekohtaisia, ja muun muassa Helsingissä oli oma numerotiedustelunsa. Jos siis helsinkiläinen halusi esimerkiksi saada tamperelaisen puhelinnumeron, piti hänen soittaa kaukonumeropalveluun, jonka numero oli tuolloin 020. Numeropalvelua tehtiin myös valtion virastossa, eli Posti- ja telelaitoksella.
Tuohon aikaan tärkeää oli myös autoradiopuhelinverkon eli ARP-puheluiden välittäminen oli, minkä lisäksi keskuksessa välitettiin saaristo- ja erämaapuheluita, luettiin merisää nauhalle, tilattiin takseja ja hoidettiin teleasemille tulevia hälytyksiä. Numeropalvelua tehtiin, kun muilta tehtäviltä ehdittiin.
”Siellä välitettiin ARP- eli autoradiopuheluita. Käytännössä se meni sillä tavalla, että asiakas kertoi numeron, johon halusi soittaa, ja sitten keskuksesta yhdistettiin. Fyysinen piuha laitettiin ulossoittoreikään, jolloin asiakas pääsi soittamaan haluamaansa numeroon.” kertoo numeropalvelussa pitkään toiminut 118n puhelinvälittäjä.
Numeropalvelu mullistui edelleen, kun numeroita ei tarvinnut etsiä enää puhelinluetteloista, ja kun 1990-luvulla tulivat ensimmäiset automaattiset matkapuhelimet. Tämän jälkeen tuli mahdollisuus yhdistää puhelu suoraan sinne, mihin asiakas oli soittamassa.
1990-luvulla luovuttiin suuntanumerouudistuksen myötä suuresta määrästä pieniä verkkoyhtiöitä. Suomi jaettiin telealueisiin, minkä yhteydessä kaikki numerotiedot tulivat operaattoreiden yhteiseen tietokantaan. Tällöin päätettiin perustaa uusi numero – 118 – joka kaikkien operaattoreiden tuli tarjota asiakkailleen. Tuolloin pienemmät puhelinyhtiöt ryhtyivät ulkoistamaan numeropalvelua isommille toimijoille.
Ja vaikka lankapuhelimet ovat kännyköiden sijasta jo Suomessa poistuvaa kansanperinnettä, soi puhelin toimintaa operoivan yhtiön mukaan edelleen vahvasti 118-palvelussa. Tosin 118-palvelun tarjoajia on periaatteessa enää vain kaksi. ja esimerkiksi Telian ja DNA:n asiakkaiden soitot ohjautuvat 020202 Palvelut Oy:lle, joka on nykyisin pääomasijoitusyhtiö Tritonin omistuksessa. Yhtiö on osa European Directories konsernia, kun aiemmin Suomen puhelinnumeroyhtiö oli osa Fonecta Oy:tä.
Kuvituskuva: 020202 Palvelut Oy.