Ruotsalaisen SSAB:n fossiilivapaa teräs kiinnostaa kuvan Triwen lisäksi aaltoenergiayritys CorPower Oceania ja suomalaista työkonevalmistaja Ponssea. Uudenlaista terästä on tarjolla jo ensimmäisiin protoihin levyinä ja 3D-tulostettavana teräsjauheena. Työkonevalmista Sandvik on tehnyt myös SSAB:n kanssa aiesopimuksen fossiilivapaasta teräksestä kun kun amerikkalainen Tesla luottaa edelleen Cybertruck-sähköautossa Outokummun nykyteräkseen. Samaan johon hylödyntää Elon Muskin Space-X raketeissaan.
Aaltoenergiayhtiö CorPower Ocean otti äskettäin käyttöön ensimmäisen kaupallisen mittakaavan laitteensa Pohjois-Portugalin rannikolla. Tällä hetkellä noin 25 prosenttia näiden tuotteiden elinkaaren aikaisista CO2-päästöistä aiheutuu tuotannosta. Seuraavaksi tavoitteena on aloittaa ruotsalaisen SSAB:n fossiilivapaan teräksen käyttö laajemmin kaupallisissa tuotteissa vuodesta 2026 alkaen.
Suomessa on jo asiakkaista, joista osa on jo kokeillut SSAB:n ennakkotarjontaa. Esimerkiksi HT Laser on tulostanut 3D-telmoolaööe Ponsselle työkoneen osia SSAB:n jauhepetimenetelmään soveltuvasta fossiilivapaasta teräsjauheesta.
Ponssen tulostuskumppani HT Laser on aloittanut 3D-metallitulostuksen jo vuonna 2017. Sen avulla voidaan tulostaa teollisuuteen sopivia kappaleita täysin optimoidulla materiaalimäärällä. Teräksen uuden materiaalikehityksen myötä tarjolla on kestävyydeltään läpimurtavia mahdollisuuksia kappaleiden suunnitteluun.
”Tästä on hyvä jatkaa uuden tulevaisuuden materiaalin ja valmistusteknologian konseptitestausta metsäkoneen osien valmistusvaihtoehdoksi ja testata ympäristöystävällisesti tuotettuja komponentteja Ponsse-metsäkoneissa’’, sanoo vieremäläisyhtiö Ponssen NPD Tiina Haapalainen.
Ponsse on sitoutunut siirtymään tuotannossamme asteittain fossiilivapaaseen teräkseen vuodesta 2026 alkaen ja Vieremän tehtaan osalta tavoitteemme on olla hiilineutraali vuonna 2025.
HT Laser on aloittanut 3D-metallitulostuksen vuonna 2017, jolla voidaan tuottaa yhtiön mukaan laadullisesti teollisuuteen sopivia kappaleita täysin optimoidulla materiaalimäärällä. Menetelmän avulla voidaan minimoida materiaalinkäytön ja perinteisen jatkojalostuksen aiheuttama ympäristökuormitus. SSAB:n materiaalikehityksen myötä tarjolla on kestävyydeltään läpimurtavia mahdollisuuksia kappaleiden suunnitteluun ja asiakaskunnan laajentamiseen.
Sähköautoyhtiö Tesla aikoo kuitenkin muista poiketen hyödyntää lehtijuttujen mukaan nykyistä ruostumatonta terästä uuden Cybertruck-sähköautonsa valmistuksessa. Materiaalin toimittaisi Outokummun Yhdysvaltain tehdas, jonka terästä Elan Muskin Space-C hyödyntää myös Starship-avaruusaluksien pintaosissa.
Lisää: SSAB:n fossiilivapaan teräksen tuotantosuunnitelma (LINKKI) ja ensimmäinen kuluttajatuotetoteutus 2022 (LINKKI) Triwan rannekello fossiilivapaasta teräsjauheesta videoineen.
Kuvituskuva: SSAB/Triwa