Tähän asti useimmat automatisoidut ajoneuvot on ensisijaisesti opetettu ja testattu sääolosuhteissa, joissa näkyvyys ja olosuhteet ovat hyvät. Suomessa autonomisten autojen on kuitenkin pärjättävä luotettavasti ja tarkasti joka säällä, ennen kuin ne voidaan ottaa käyttöön laajemmin. Videolta voit nähdä myös, miten koeauto kulkee Suomen talvessa.
Suomalaisten robottiautojen tekniikoiden kehittäjien lisäksi myös valtiollisen maanmittauslaitoksen paikkatietokeskus FGI:n tutkijat ovat tarttuneet haasteeseen kansainvälisen tutkimusonsortion Roadview-projektissa. Siinä halutaan laajemminkin edistää autonomisten autojen kulkua haastavissa sääolosuhteissa.
Suomalaistutkijoiden apuna on Paikkatietokeskuksessa kasattu valkoinen Fordin robottiauto, jonka katolle on kasattu runsas valikoima erilaisia värikameroita ja 3D-keilaimia eli lidareita. Kaikkiaan autossa on kolme tutkaa, GNSS-satelliittipaikannusjärjestelmä, lämpökameroita ja optinen liukkausanturi sekä sisätiloihin runsaasti tietojenkäsittelykapasiteettia.
’’Näillä sensoreilla saadaan kerättyä dataa, joka kertoo erilaisten sää- ja ajo-olosuhteiden vaikutuksesta tiehen ja esimerkiksi, miten ympäristön näkyvät ominaisuudet vaikuttavat tienpinnan liukkauteen, kertoo tutkija Julius Pesonen Paikkatietokeskuksesta.
Liukkauden tunnistus perustuu konenäkömalliin. Se tuottaa kamerakuvasta suoraan liukkausarvioita, jotka perustuvat vesi-, lumi- ja jääkerrosten paksuuksiin. Laajan elektroniikka- ja kamerakaluston avulla auto pystyy tunnistamaan ympäröivää ympäristöä ja liikennettä sekä toimimaan niiden mukaisesti.
Maanmittauslaitoksen tutkijan Heikki Hyytiän mukaan laitoksella on vuosien kokemus autonomisen autoilun kehittämisestä. Lisäksi Suomessa riittää talvella huonoja ajokelejä, joten sekin on nyt eduksi tutkimukselle. Eli kun musta jää ja loska valtaa Suomenniemen tiet, Paikkatietokeskuksen erikoisauto pääsee tositoimiin keräämään tärkeää tietoa tulevaisuuden automaattista liikennettä varten.
Lisää: MML:n Itseohjautuva tutkimusauto videolla (LINKKI, youtube) ja diplomityö tien liukkauden tunnistuksesta (LINKKI) ja Anssi Väisäsen Yleisradion nettisivun artikkeli MML:n robottiautosta videoineen (LINKKI) sekä Uusiteknologia.fi:n aiemmat artikkelit robottiautojen kehittämisestä (LINKKI).
Kuvat: MML Paikkatietokeskus / robottitutkimus