Ranskalaisyhtiö Alstom muuttaa junia akkukäyttöisiksi. Kesällä ensimmäinen koekäyttöön tullut SNCF:n Voyageurs-paikallisjuna esiteltiin suurelle yleisölle. Nyt yritys on sopinut toimittavansa jo viisi muunnettua akkujunaa lähiliikenteeseen viidelle eri alueelle.
Alstomin akkujunahanke on ensimmäisiä Euroopassa ja sen avulla pyritään vähentämään hiilidioksidipäästöjä sähköistämättömillä reiteillä. Yhtiö on kehittänyt akkujunia jo vuodesta 2021 alkaen viiden ranskalaisen alueen kanssa. Lisäksi Alstomilla on ollut Ruotsissa vastaavanlainen hanke, jossa dieselsähköjunia muutetaan akkukäyttöisiksi ja siten päästöttömiksi.
Ranskalaishankkeessa viisi dieselsähköjunaa muutetaan sähköisiksi vaihtamalla niiden dieselmoottorit akkuihin. Junista osa on ollut käytössä miltei 20 vuotta, mutta uuden sähköisen voimalähteen ansiosta niitä aiotaan käyttää uudistettuna vielä 20 vuotta lisää.
“Liikkuvuuden vähähiilistäminen on Alstomin strategian ydintä, ja akkujunat täydentävät vety- ja hybridiratkaisujamme kasvihuonekaasupäästöjen leikkaamisessa”, sanoo Jean-Baptiste Eyméoud, Alstom Francen toimitusjohtaja.
Viime kesänä ensimmäistä junaa testattiin Alstomin Crespinin-tehtaalla enimmillään 60 tuntikilometrin nopeuksilla. Testien mukaan akun lataus- ja käyttöjärjestelmä toimii moitteetta. Ensimmäinen muokattu Voyageurs-juna lähti kesällä SNCF:n Nouvelle-Aquitanen alueelle, missä testaus jatkuu edelleen jopa suurilla 160 tuntikilometrin nopeuksilla. Näin voidaan todentaa esimerkiksi akkujunan toimivuus kaupallisen käytön kaltaisissa oikeissa olosuhteissa.
Testien viimeinen vaihe on tulossa joulu–tammikuussa, jolloin todennetaan junan toimivuus talvisissa olosuhteissa nykyisessä infrastruktuurissa. Testien pohjalta SNCF Voyageurs pystyy viimeistelemään hakemuksen junien ottamiseksi kaupalliseen käyttöön.
Tavoitteena on saada kaupallisen käytön lupa näille AGC batteries -junamalleille kumppanialueilla joulukuusta 2024. Alun koejakson jälkeen tekniikkaa voidaan ottaa käyttöön laajasti.
Lisää: Tietoa Alstom/SNCF:n Voyaseurs-akkujunasta ja video (LINKKI).
Kuva: Alstom France, AGC batterie